افتتاح ۵۹ میلیارد تومان پروژه کشاورزی در ملایر

0

به گزارش نگار مهر، علیرضا زنگنه ظهر امروز پنج شنبه ۲۴ خرداد ماه در جمع خبرنگاران در ملایر ضمن تبریک هفته جهاد اظهار کرد: همزمان با هفته جهاد کشاورزی برنامه‌های مختلفی از جمله افتتاح طرح‌های تولیدی و کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از افتتاح ۱۹ طرح و پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سطح شهرستان خبر داد و افزود: اعتبار هزینه شده برای این تعداد طرح ۵۹ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه با افتتاح این تعداد طرح برای ۷۱ نفر بطور مستقیم و ۱۸۰ نفر به‌طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود تصریح کرد: افتتاح گلخانه تولید نشاء، پرورش ماهی سردابی و لایروبی و بازسازی قنات سه طرح شاخصی است که در هفته جهاد کشاورزی افتتاح خواهد شد.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت آبی و بو ۳۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم است گفت: پیش بینی می‌شود امسال از این اراضی ۳۵ هزارتن گندم برداشت شود.

وی میزان اراضی زیر کشت جوآبی را را نیز ۷ هزار هکتار و اراضی کشت جو دیم را ۹ هزار و ۵۰۰۹ هکتار برشمرد و افزود: با توجه به بارندگی‌های ی خوب امسال و نظارت‌های فنی انجام شده پیش بینی شده که امسال حدود ۳۵ هزار تن جو از مزارع سطح شهرستان برداشت شود که از این میزان ۱۲ هزار تن را از کشاورزان خریداری خواهد شد و با توجه به اینکه محصول جو بیشتر برای دام یا مصرف کشاورز است به میزان کمتر خریداری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر یکی از مهمترین سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی را اصلاح الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر در تناوب محصولات آبی دانست و تصریح کرد: در این راستا ترویج کشت‌های کم آب بر از جمله ، گل محمدی، و دانه‌های روغنی در تناوب کشت غلات و محصولات آبی قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در راستای محصولات کم آب بر ۱۲۵ هکتار از اراضی ملایر زیر کشت زعفران است گفت: از این میزان ۱۱۸ هکتار بارور و ۷ هکتار آن غیربارور است که سالانه یک تن زعفران از این مزارع برداشت می‌شود و شهرستان ملایر رتبه برتر را در این زمینه دارد.
.

زنگنه با بیان اینکه در کشت گل محمدی ۱۴۳ هکتار در ملایر زیر کشت داریم که ۱۳۵ هکتار آن بارور و ۸ هکتار غیر بارور است گفت: نسبت شهرستان به استان ۳۰ درصد است و رتبه اول کشت گل محمدی را در سطح استان داریم و در کشت کلزا ۲۲۰ هکتار امسال زیر کشت کلزا داریم

وی اضافه کرد: ۱۴۵ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی بعنوان یک محصول کم آب بر داریم و میزان برداشت بصورت میانگین ۳۴۸ تن گیاهان دارویی است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر تعداد گلخانه‌های شهرستان را ۳۸ واحد برشمرد و گفت: در مجموع ۱۲.
۳ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌های ملایر است که میزان پیش بینی تولید ۳۵۰۰ تن از جمله در محصولات سیفی شامل خیار، گوجه و فلفل است.

وی گفت: با توجه به هزینه تولید ونهاده ها قیمت محصول نهایی سیفی جات افزایش پیدا می‌کند عرضه و تقاضا هم بر روی قیمت‌ها در فصول مختلف اثرگذار است

زنگنه با بیان اینکه ۱۰۴ واحد صنعتی در سطح شهرستان داریم گفت: این واحدها شامل ۲۹ واحد بسته بندی کشمش، ۳۳ واحد فعال شیلات شامل ۱۹ واحد ماهی‌های سردابی و ۱۴ واحد ماهی‌های گرمابی با ظرفیت ۶۰۰ تن شیلات در سال، ۴۹ واحد فعال مرغ ی با ظرفیت ۸۴۶ هزار قطعه مرغ گوشتی، ۷ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت پرورش ۲۱۵ هزار قطعه است

وی اضافه کرد: همچنین ۵۶ واحد فعال گاو شیری صنعتی با ظرفیت ۱۱ هزار و ۸۳۷ رأس، ۳۲ واحد فعال گوساله پرواری با ظرفیت ۳۳۶۰ رأس، ۵۹ واحد فعال بره پرواری با ظرفیت ۱۵ هزار و ۶۷۰ رأس، ۳ واحد فعال پرورش شترمرغ با ظرفیت ۹۰۰ قطعه و یک واحد فعال پرورش بوقلمون با ظرفیت ۴۵۰۰ قطعه در ملایر فعال است

مدیر جهاد کشاورزی ملایر در ادامه به اجرای به طرح‌های اثرگذار در توسعه بخش کشاورزی و اشتغال شهرستان شاره و تاکید کرد: گلخانه دشت مهر آوین در ی حسین آباد ناظم با ظرفیت ۳۵۰۰ تن در فاز اول و دامداری ۶۰۰۰ راسی با سازمان تأمین اجتماعی با ظرفیت ۶۵ هزار و ۷۵۰ تن شیر با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در اراضی روستای کوسج خلیل از جمله این طرح‌ها هستند.
.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان ملایر ۲۲ هزار هکتار باغات میوه دارد که ۱۲ هزار هکتار از این باغات انگور است تصریح کرد: یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی ملایر اجرای طرح فراز یا داربستی کردن باغات انگور است که طرح فراز یا داربستی کردن باغات انگور در ۲۱۰ هکتار از باغات انجام شده است.

زنگنه گفت: همچنین برای ۱۷۰ هکتار متقاضی داریم که در صورت پرداخت تسهیلات در سال‌های آتی به سطح زیر کشت باغات برای طرخ فراز اضافه خواهد شد.

وی ابراز داشت: در بحث شهر جهانی انگور با وجود کارخانجات صادرکننده کشمش تلاش می‌کنیم که محصول انگور را از سال آوری نجات دهیم که راه آن اجرای طرح فراز است چرا که طرح فراز از سرمازدگی، آفات و بیماری‌ها در باغات جلوگیری کرده و باید طرح فراز را توسعه دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر اضافه کرد: سال گذشته از کمک‌های بلاعوض برای ترویج طرح فراز ۱۵ هکتار بصورت الگویی با اعتبار ۱ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان در شهرستان اجرا شد.

وی با بیان اینکه طرح آبخیز تا جالیز در روستای علی آباد دمق و جوزان در حال اجراست گفت: شبکه‌های آبرسانی زیر سد کلان را در دستور کار داریم که لوله گذاری و اجرای سیستم نوین آبیاری در اراضی زیر سد کلان به مساحت ۱۶۰۳ هکتار در دستور کار است.

زنگنه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی یکپارجه سازی اراضی است که در چهار روستای کرکان گلدسته لولوهر و کوسج خلیل در دست اقدام است گفت: پالایشگاه انگور یکی از طرح‌های بزرگ در ملایر است که شرکت پردیس کیان متولی آن است که تولید مشتقات انگور را با ظرفیت ۳۱۰ هزار تن در برنامه دارد و حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اضافه کرد: طرح پرتو دهی محصولات باغی را برای اولین بار در ملایر و غرب کشور با ظرفیت ۳۵ هزار تن در دست اجرا داریم

مدیر جهاد کشاورزی ملایر در ادامه با بیان اینکه متولی ستاد اجرایی فرمان امام طرح جهش تولید در دیم زار هاست که در کل کشور در حال انجام است گفت: سیاست اصلی این طرح تبدیل ایش زرد به ایش سبز است که ستاد اجرای فرمان امام با حمایت‌هایی در بحث بیمه محصولات ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم ملایرا زیر پوشش دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۹۰ هکتار در دیم زارها کشت کاملینا است افزود: این محصول یک دانه روغنی دیم است که تاثیربسزایی در تولید روغن و جلوگیری از خروج ارز و کاهش واردات دارد.

زنگنه با بیان اینکه امسال ۷۰ هکتار کشت گلرنگ یک دانه روغنی است که خرید تضمینی دارد گفت: برای اولین بار ۳۸ هکتار کشت کنگر در ملایر داریم که کاربرد زیاد و تقاضای زیادی برای این محصول در بحث بوده و برای کشاورزان درآمد زیادی دارد.

وی به طرح سرشاخه کاری گردو اشاره کرد و افزود: در ملایر سال گذشته ۱۹ هزار و ۲۲۰ پیوندک را در طرح سرشاخه کاری گردو انجام دادیم

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه یکی از کارهای اصلی جهاد کشاورزی حفظ محصول است که بصورت ویژه در غلات به ویژه گندم بعنوان یک محصول استراتژیک سال گذشته تمام سطح زیر کشت پایش سن غلات در ۴۰ هزار هکتار انجام شد گفت: همچنین در توزیع کودهای ایی رایانه دار سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۲۴ تن کودیارانه داربین بهره برداران توزیع شده است

وی برگزاری سالانه کلاس‌های ترویجی در مباحث مرتبط با جهاد کشاورزی برای کشاورزان بصورت رایگان رتا از دیگر اقدمات این اداره برشمرد و خاطرنشان کرد: پرورش ماهی خاویار در دست اقدام است از کارشناسان خود این طرح پیشنهاد شده بدون مصرف آب از آب‌های جاری بتوانیم پرورش ماهی را داشته باشیم مجوزهای لازم را از امور آب نگرفتیم اگر انجام شود اطلاع رسانی می‌شود

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.