نماد سایت پایگاه خبری گل تازه

سیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق، مجموعه ‌ای از قطعاتی است که چرخ ‌ها و محور را به شاسی خودرو متصل می ‌کنند. این سیستم مانند یک واسطه عمل کرده و وظیفه‌ ی اصلی آن جذب ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو روی سطوح مختلف است. 

به عبارت ساده ‌تر، سیستم تعلیق مانند یک ضربه‌ گیر عمل کرده و مانع از انتقال تکان‌ ها و لرزش ها به بدنه و کابین خودرو می ‌شود. این امر سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می ‌آورد و از خستگی و آسیب‌ دیدگی آنها در سفرهای طولانی هم جلوگیری می‌ کند. 

علاوه بر این، سیستم تعلیق در کنترل و هندلینگ خودرو نیز نقش حیاتی دارد. این سیستم با حفظ تعادل و ثبات خودرو، به راننده کمک می‌ کند تا به راحتی و با امنیت بیشتری وسیله نقلیه را کنترل کند. 

بنابراین می توان گفت، سیستم تعلیق از مهم ‌ترین سیستم های خودرو است و نقش کلیدی در ارتقای کیفیت رانندگی و ایمنی سرنشینان دارد.

علائم خرابی سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو نقش بسیار مهمی در راحتی و ایمنی رانندگی دارد. با خرابی این سیستم، نه تنها راحتی رانندگی کاهش می‌یابد، بلکه کنترل خودرو نیز دشوار شده و احتمال بروز حادثه افزایش می‌یابد.

علائم رایج خرابی سیستم تعلیق خودرو عبارتند از:

معرفی قطعات جلوبندی خودرو :

قطعات جلوبندی خودرو:

سیستم فرمان:سیستم فرمان، به‌عنوان قلب کنترل‌کننده خودرو شناخته می‌شود که با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین راننده و خودرو به‌کاررفته و به راننده اجازه می‌دهد تا با چرخاندن فرمان، مسیر حرکت را تعیین کند. از طریق سیستم فرمان که در جلوبندی خودرو قرار دارد، راننده می‌تواند خودرو را به‌ دقت هدایت کرده و در شرایط مختلف رانندگی، کنترل کاملی بر آن داشته باشد.

سیستم تعلیق:سیستم تعلیق، عنصری کلیدی در هر وسیله نقلیه است و تاثیر به سزایی بر ارتقای کیفیت سواری، هندلینگ و ایمنی خودرو دارد. این سامانه ‌ی پیچیده، وظایف متعددی را بر عهده دارد که از جمله آنها می ‌توان به جذب نوسانات و ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده، حفظ تماس چرخ‌ ها با سطح، کنترل تعادل و پایداری و کاهش فشار وارده به شاسی اشاره کرد. 

سیستم ترمز:سیستم ترمز خودرو، مسئول کنترل و تضمین ایمنی در زمان توقف و کنترل سرعت خودرو است. این سیستم از قطعات اصلی شامل دیسک‌های ترمز، صفحات ترمزی، سیلندرهای ترمز و سیستم هیدرولیک یا پنوماتیک تشکیل شده است.

قطعات سیستم تعلیق خودرو و علائم خرابی برخی از آنها

واشر منیفولد:واشر منیفولد، واشری است که بین سرسیلندر و منیفولد هوا قرار گرفته و از نشت هوا جلوگیری می ‌کند. خرابی واشر منیفولد می ‌تواند به افت قدرت و شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و همچنین افزایش دمای پیشرانه منجر شود.

هوزینگ ترموستات:هوزینگ ترموستات، محفظه ای در میان موتور و رادیاتور خودرو است که ترموستات در آن قرار می گیرد. هوزینگ ضمن داشتن قیمت مناسب و بازدهی خوب، از مقاومت حرارتی خوبی هم برخوردار است. گفتنی است این قطعه، تعویض راحتی هم دارد.

گلدانی عقب گیربکس:گلدانی عقب گیربکس ، یکی از قطعات خودرو است که در محل اتصال گیربکس به بدنه خودرو قرار گرفته و وظیفه آن جذب ضربات و ارتعاشات گیربکس است.غلتک تسمه سفت کن r2:غلتک تسمه سفت کن R2 خودرو رانا معمولاً به شکل یک استوانه کوچک با رویه‌ای شیاردار است که این شیارها به‌منظور ایجاد اصطکاک مناسب با تسمه طراحی شده‌اند. در یک سر غلتک، یک محور وجود دارد و به بازوی سفت کن متصل می‌شود. این بازو نیز به نوبه خود به مکانیزمی متصل است که به کمک آن می‌توان کشش تسمه دینام را تنظیم کرد.

دسته موتور:دسته موتور به‌عنوان یکی از اجزای حیاتی در سیستم قوای محرکه خودرو، نقشی کلیدی در عملکرد ایمن، کم‌صدا و روان آن ایفا می‌کند. این قطعه پل ارتباطی بین موتور و بدنه خودرو بوده و نقش‌های متعددی را برعهده دارد. 

علائم خرابی دسته موتور:

از علائم خرابی دسته موتور میتوان به موارد زیر اشاره کرد

قطعات سیستم تعلیق

دسته موتور گرد:دسته موتور گرد ، نوعی از دسته موتور است که از جنس فلز (معمولاً فولاد) ساخته شده و به شکل گرد می ‌باشد. این نوع دسته موتور در خودروهای مختلف، به خصوص خودروهای با موتور پرقدرت، کاربرد دارد.

دسته موتور دو سر پیچ:دسته موتور دو سر پیچ یکی از قطعات حیاتی در موتور خودرو است که وظایف مهمی را بر عهده دارد. این قطعه به طور مستقیم به موتور و بدنه خودرو متصل شده و نقش حذف و مهارکننده لرزش و ارتعاشات موتور را برعهده دارد.

دسته موتور پایین راست:با انتخاب و خرید دسته موتور پایین راست سمند ef7 باکیفیت شما گام مثبتی در جهت نگه‌داشتن موتور و رفع لرزش‌های آن بر می‌دارید. گیربکس و موتور خودرو به‌عنوان اجزای مجزا از بدنه و شاسی به شمار می‌روند و درصورتی‌که مستقیماً به یکدیگر متصل شوند، لرزش‌های متعدد و زیادی را ایجاد می‌کنند.

توپی سر کمک : توپی سر کمک یکی از اجزای مهم و حیاتی در سیستم تعلیق خودرو است که وظایف مهمی را بر عهده دارد. این قطعه که در بالای کمک فنر قرار می ‌گیرد، به عنوان رابط بین کمک فنر و سیستم تعلیق عمل کرده و نقش محوری در حفظ تعادل و پایداری خودرو ایفا می ‌کند.  

علائم خرابی توپی سر کمک:

علائم خرابی توپی سر کمک می‌ تواند علائم مختلفی را به همراه داشته باشد. در ادامه برخی از رایج ترین علامت های خرابی توپی سر کمک را بررسی می کنیم.

شنیدن صدای تق تق از سیستم تعلیق (فنرها)، به خصوص هنگام عبور از ناهمواری‌ ها و دست‌ اندازها اولین علامتی است که در صورت مشاهده آن، باید توپی سرکمک را چک کنید.

علائم رایج خرابی ترموستات خودرو عبارتند از:

درب ترموستات: درب ترموستات در مسیر عبور مایع خنک‌کننده بین موتور و رادیاتور قرار گرفته و با حسگر دمای داخلی خود، افزایش یا کاهش بیش از حد دمای موتور را تشخیص می‌دهد. زمانی که موتور سرد است، درب ترموستات بسته مانده و از جریان آزاد مایع خنک‌کننده به سمت رادیاتور جلوگیری می‌کند. این امر گرم‌شدن سریع‌ موتور در زمان استارت و در طی مراحل اولیه رانندگی را فراهم می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت سیستم تعلیق خودرو: قیمت قطعات سیستم تعلیق خودرو

قیمت سیستم تعلیق خودرو  تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که هر کدام به نوبه خود بر هزینه نهایی تعمیر یا تعویض آن تأثیرگذار هستند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم:

نوع خودرو و مدل آن

نوع سیستم تعلیق

برند قطعات یدکی

محل تعمیر یا تعویض

میزان پیچیدگی کار

هزینه‌های جانبی

شرایط خودرو

https://javidemroz.ir/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-206%d8%8c-%d9%be%da%98%d9%88-405/

۵/۵ - (۱ امتیاز)
خروج از نسخه موبایل