نقش گچ‌بری مدرن در معماری امروزی

0

گچ‌بری مدرن تلفیقی از مدرنیته و هنر کهن گچ‌بری است. اگر به تاریخچه هنر گچ‌بری در معماری و ساختمان نگاهی بیندازیم به اصالت این هنر پی خواهیم برد. گچ‌کاری و به‌طورکلی گچ‌کاری مدرن استفاده از ماده اولیه‌ای به نام گچ است که برای پوشش قسمت های مختلف ساختمان به منظور ریزه‌کاری و عایق‌کاری حرارتی استفاده می‌شود. گچ‌کاری مدرن نیز بر همین اساس تعریف می‌شود و اغلب با گچ‌کاری مدرن که معنای مشترکی دارد تعریف می‌شود.

گچ‌کاری مدرن نوعی گچ‌بری است که در طراحی و اجرای آن از اشکال و عناصر خاص سبک مدرن استفاده می‌شود. در گچ‌بری‌های مدرن دیوارها و سقف‌ها اثری از گلدسته و نقش‌ونگار دیده نمی‌شود. گچ‌کاری مدرن عبارت است از استفاده از مواد خام گچ به همراه آب و سایر مواد مورد نیاز برای قرار دادن آن در قسمتی از ساختمان به منظور انجام کارهای ریز برای کارهای بعدی. اگرچه گچ‌کاری اعم از گچ‌بری مدرن و سنتی از دیرباز به‌صورت دستی انجام می‌شده است اما امروزه از روش‌های مختلف دیگری مانند گچ‌کاری پیش ساخته نیز استفاده می‌شود که سرعت کار را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

image 14

انواع گچ‌بری

گچ‌بری به صورت دستی و پیش ساخته می‌باشد. روش دوم همان‌طور که از نامش پیداست شامل قطعات پیش ساخته است و انواع زیادی دارد. طراحان یا صاحبان مشاغل می‌توانند اندازه و مدل مورد نیاز خود را بسته به جایی که می‌خواهند قرار دهند انتخاب کرده و سپس آن را نصب کنند.

گچ‌بری دستی

برای گچ‌بری دستی از ملات گچ انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود تا استاد گچ‌بری با استفاده از ابزار و توانایی‌های خود به طرح دلخواه خود بر روی آن دست یابد. یکی دیگر از نیازهای انجام این کار، داشتن ابزار مخصوص گچ‌بری دستی آماده است تا گچ‌بری دستی با ظرافت انجام شود.

در گچ‌بری دستی ابتدا گچ را به صورت مایع درمی‌آورند تا زمانی که جامد شود. قبل از اینکه سفت شود، به صورت خمیری کشسان در می‌آید و صورت و اسکلت هنری در آن زمان و در آن حالت گچ به دست گچ‌بر صورت می‌پذیرد.

هنرمند گچ‌بری می‌تواند با استفاده از ابزار دستی به راحتی روی گچ کار کند. روی آن را حکاکی یا گچ‌بری عمقی را روی آن انداخته  و با وسایل گچ‌بری از قبیل دم بر، نقاله، پرگار، بومخوار و کاردک، طرح مورد نظر را آماده می‌کند. گچ در همان حالت سفت می‌شود و گچ‌بر شروع به پرداخت آن می‌کند و پستی‌وبلندی‌ها و ریزه‌کاری‌های آن را با ابزار خاص خود و با استفاده از ذوق و سلیقه خود تکمیل می‌کند.

گچ‌بری پیش ساخته

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه دکوراسیون معماری و گچ‌بری، ساخت و نصب گچ‌بری‌های پیش ساخته به منظور تسریع در اتمام پروژه، رواج بیشتری پیدا کرده است.

هنگام تولید این نوع گچ‌بری، به گچ و ابزارهایی نیاز است تا گچ را در قالب گچ فشرده کرده و با مواد اولیه دیگر شکل دهد. این محصول دارای طرح‌ها و مدل‌های زیادی می‌باشد و بسیار محبوب است.

قطعات مورد نیاز با چسب‌های مخصوص به موقعیت‌های از پیش تعیین شده چسبانده می‌شوند. این چسب‌ها دارای استحکام و درصد چسبندگی بسیار بالایی هستند و برای گچ‌بری دور لوستر و لامپ نیز کاربرد دارند.

گچ‌بری مدرن بخش‌های مختلف منزل

در ادامه با سازه برتر همراه باشید تا توضیحاتی را در خصوص گچ‌بری بخش های مختلف ساختمان به سبک مدرن ارائه کنیم.

گچ‌بری مدرن سقف

یکی از قسمت‌های ساختمان‌های مختلف که در آن گچ‌بری مدرن به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، سقف منزل است. گچ‌بری و گچ‌کاری مدرن سقف این امکان را به طراحان داخلی می‌دهد تا با استفاده از گچ‌بری‌های مدرن به راحتی ایرادات و عیوب سقف را پنهان کنند و همچنین علاوه بر استفاده از گچ‌بری و گچ کاری مدرن، نورپردازی زیبایی به سقف مرکز آن فضا ببخشند.

گچ‌بری سیستم سازه ای سقف خانه مستلزم جوشکاری میله های فولادی به پشت بام، شبکه میلگردی، رابیتس بندی و سیم کشی است. این سرویس را می‌توان با نورپردازی منزل با لامپ های هالوژن و چراغ های مخفی نیز دنبال کرد.

گچ‌بری قسمت های مختلف سقف خانه شامل گچ‌بری سقف پذیرایی، گچ‌بری سقف آشپزخانه، گچ‌بری سقف اتاق های مختلف خانه، گچ‌بری دور لوستر، گچ‌بری چراغ های مخفی، گچ‌بری دور لامپ، گچ‌بری تزئینی دور شومینه، گچ‌بری ستون ها، گچ‌بری گلوگاه، گچ‌بری آرک آشپزخانه می‌شود.

گچ‌بری مدرن می‌تواند با طرح های مختلفی بر روی سقف حک شود. اینکه چه طرح و شخصیتی را برای این کار انتخاب کنند به سلیقه افراد بستگی دارد. در واقع مدل های مختلف گچ‌بری می‌تواند تفاوت زیادی در زیبایی ساختمان ایجاد کند. به خصوص اگر با لوستر استفاده شده در سقف مطابقت داشته باشد. گچ‌بری مدرن سقف و دیوار خانه زیبایی و شکوهی فراموش نشدنی به خانه شما می‌بخشد.

گچ‌بری مدرن ستون

گاهی اوقات استفاده از ستون ها در فضاهای بزرگ اجتناب ناپذیر است و نیاز به کمک ستون های اضافی برای تقویت و پشتیبانی دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که قرار دادن یک ستون در وسط یا گوشه فضای داخلی، هدف دستیابی به یک طراحی داخلی جذاب را کاملاً ناکام می‌گذارد. با این حال، این می‌تواند به روشی کاملاً متفاوت استفاده شود.

گچ‌بری مدرن ستون ها در فضاهایی مانند تالارهای پذیرایی و سالن اجتماعات به طراحان داخلی این امکان را می‌دهد که سبک دکوراسیون داخلی مدرن را برجسته و جذاب کرده و این مشکل را به فرصتی ناب تبدیل کنند. طرح ها و الگوهای مختلف گچ‌بری ستون های مدرن می‌تواند به افراد کمک کند تا ستون های کم جذاب در فضاهای داخلی را به عناصر تزئینی جذاب تبدیل کنند.

image 16

گچ‌بری مدرن دیوار

گچ‌بری دیوار مدرن از قرن بیستم وارد دکوراسیون معماری شده و پیشرفت زیادی داشته است که باعث شده علاقه مندان زیادی به این هنر جذب شوند. در سبک مدرن، جزئیات غیر ضروری از دکوراسیون منزل حذف می‌شود. به این ترتیب گچ‌بری دیوار مدرن نیز به دور از مشغله و پیچیدگی است.

گچ‌بری مدرن دیوارهای اتاق نشیمن و اتاق خواب به معماران و طراحان ساختمان این امکان را می‌دهد که خانه را به بهترین نحو نورپردازی کنند. در دکوراسیون به سبک مدرن یکی از مهمترین موارد ایجاد فضایی روشن است. این نورپردازی گاهی از نور طبیعی استفاده می‌کند و گاهی از لامپ و لوستر برای نورپردازی استفاده می‌کند. ترکیب گچ‌بری با نورپردازی می‌تواند شاهکاری منحصر به فرد در خانه شما ایجاد کند.

گچ‌بری مدرن دیوارهای پذیرایی و اتاق ها در مجموعه های هنری برتر توسط هنرمندان خوش ذوق و گچ بران خلاق انجام می‌شود و همچنین طرح ها و مدل های متفاوتی وجود دارد که همگان را مجذوب خود می‌کند.

مزایای گچ‌بری دیوار مدرن:

ساده و زیبا

مقرون به صرفه

قابل استفاده در مکان های مختلف

قابل رنگ آمیزی در هر رنگی

پوشش تاسیسات ساختمانی مانند کابل و لوله

گچ‌بری مدرن پشت تلویزیون

این نوع گچ‌بری پشت تلویزیون بیشتر از نقوش ساده مانند دایره، مربع، مستطیل و … استفاده می‌کند که این نوع گچ‌بری در دکوراسیون مدرن بسیار کاربرد دارد. در برخی موارد خانه نوساز شما با توجه به سلیقه معمار پشت تلویزیون مدرن با گچ تزئین می‌شود.

برای گچ کاری پشت تلویزیون از دیوارکوب گچی استفاده می‌شود. این دیوارکوب ها پیش ساخته هستند و مدل آن ها قابل تغییر نیست. در این صورت گچکار نمونه هایی از گچ کاری پشت تلویزیون پیش ساخته را به شما نشان می‌دهد و می‌توانید طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس طی یک روز این گچ های پیش ساخته روی دیوار شما نصب می‌شود. در برخی موارد، گچ‌بری را می‌توان از پلی اورتان ساخت. بنابراین هنگام انتخاب گچ‌بری پشت تلویزیون حتماً از قبل با گچکار مشورت کنید تا جزئیات کار را تایید کنید.

اگر می‌خواهید یک گچ‌بری بی نظیر پشت تلویزیون داشته باشید، گچکار باید آن را مخصوص شما بسازد. در این صورت لازم است یک روز برای اندازه گیری و ثبت قرارداد تعیین شود. پس از آن الگوی مورد نظر شما با گچ در کارگاه درست می‌شود و خشک می‌شود. سپس یک روز برای نصب به خانه شما آورده می‌شود. در برخی موارد گچکار تمامی مراحل گچ کاری را در منزل و دیوار شما انجام می‌دهد. این بستگی به طرحی که انتخاب می‌کنید و مهارت های گچ کار دارد.

گچ کاری اپن مدرن

اگرچه آشپزخانه های مدرن بدون درب طراحی می‌شوند، اما با وجود سبک مدرن، هنوز افرادی هستند که دوست دارند آشپزخانه اپن در خانه خود داشته باشند تا فضای بیشتری برای طراحی و تحقق فضای کابینت و آشپزخانه جدا از سالن پذیرایی داشته باشند. البته استفاده از گچ‌بری اپن آشپزخانه این امکان را به این افراد می‌دهد که همگام با آن پیش رفته و از اپن آشپزخانه به عنوان وسیله ای دکوری در منازل خود استفاده کنند.

سخن پایانی

هنگام گچ‌بری دیوارها و سقف های مدرن دیگر از گل، نقش و تاج گل استفاده نکنید. بر خلاف گچ‌بری بیست یا سی سال پیش که اغلب فقط عملکرد سقف تزئینی داشت، گچ‌بری سبک مدرن کارآمدتر است. عناصر و تزیینات به کار رفته در مخفی کردن فضاهایی که دوست داریم پنهان کنیم خوب است. از طرفی استفاده از گچ و نورپردازی هوشمندانه کار را دو چندان زیبا جلوه می‌دهد.

قبلا فقط اتاق نشیمن و سقف گچ‌بری می‌شد. هزینه های بالا و زمان‌بر بودن پیاده سازی ممکن است دلایل مهمی برای این امر باشد. از طرفی نقش و نگارهای شلوغ گچ‌بری سنتی برای اتاق خواب و سایر قسمت های خانه مناسب نیست، بنابراین به ندرت آن را در اتاق می‌دیدیم. اما امروزه شاهد گچ‌بری های منظمی در اتاق خواب ها و سایر قسمت های خانه هستید. این یکی دیگر از مزیت های سبک های گچ‌بری مدرن و استفاده از تکنولوژی برای دستیابی به این امر است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.