کشت پاییزه و برداشت محصولات بهاره در چهارمحال وبختیاری تسریع شود

0

به گزارش نگار مهر، حسین برزگر صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: با توجه به کاهش دما در هفته‌های اخیر، پیش‌بینی‌هایی که در خصوص بارندگی‌های زودرس پاییزه شده است و استمرار بارش‌های بیش از حد نرمال، با دو چالش اساسی در حوزه مواجه خواهیم بود.

وی افزود: اولین چالش، کشت پاییزه است که کشاورزان باید به آن سرعت ببخشند، دومین چالش برداشت محصولات بهاره در اسرع وقت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بخش مهمی از برداشت محصولات بهاره در استان شامل غلات، و پیاز برداشت شده است اما سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای و چغندر قند باقی مانده است.

برزگر عنوان کرد: برداشت ذرت علوفه‌ای از روزهای گذشته آغاز شده و امید است عمده سطح زیر کشت ذرت تا پیش از آغاز بارندگی‌ها انجام شود.

وی به کشاورزان توصیه کرد حتی‌الامکان ماشین‌آلات مورد نیاز برداشت محصول را هماهنگ کنند، نسبت به بیمه اراضی تحت کشت بهاره و مزارع پرورش آبزیان اقدام کنند، عشایر و دامداران از اتراق و چرای دام خود در کنار مسیل‌ها، آبراهه‌ها، رودخانه‌های فصلی و دائمی و… خودداری کنند و آن‌هایی که قصد کوچ به مناطق گرمسیر دارند این اقدام را تسریع کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برای اضافه شدن ماشین‌آلات به ناوگان خودرویی استان از سایر استان‌ها درخواست کمک شده است تا فرایند برداشت محصول در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود.

برزگر اضافه کرد: در چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۶ هزار هکتار زیر کشت ذرت علوفه‌ای، ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار تحت کشت سیب‌زمینی و یک هزار و ۶۰۰ هکتار زیر کشت چغندر قند است، به کارخانه قند استان اعلام شده تا در خرید و ذخیره محصول اقدام فوری کند.

وی بیان کرد: رسیدگی فیزیولوژی سیب زمینی و چغندر قند معمولاً در نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و امید است شرایط اقلیمی اجازه دهد تا برداشت انجام شود.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.