نماد سایت پایگاه خبری گل تازه

۸۰۰ ژنوتیپ انار در ایران شناسایی شده  است

4730971

به گزارش نگار مهر، زهرا جلیلی مقدم شامگاه چهارشنبه در جشنواره انارستان ایران در مسجد جامع ساوه گفت: انار یکی از ‌های بهشتی است و بارها در قرآن آمده است و همچنین در طب سنتی و ایرانی دارای خواص بسیار زیادی است.

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد تصریح کرد: بخش کشاورزی به سه گروه غذایی، دارویی و غذا دارو تقسیم می‌شوند و انار از محصولاتی است که در ردیف محصولات غذا داروست این میوه بهشتی هم به عنوان غذا و هم دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جلیلی مقدم گفت: بیش از ۲ هزار مقاله در خواص آنتی اکسیدانی بودن انار وجود دارد و این میوه بهشتی که محصول شاخص ساوه به شمار می‌رود در درمان بسیاری از بیماری‌ها بویژه سرطان نقش مؤثری داشته است.

وی افزود: ایران سومین تولیدکننده انار در جهان و پس از کشورهای هند با حدود سه میلیون تن تولید و چین با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رتبه‌های بالاتری در میزان تولید نسبت به ایران دارند، اما سرانه تولید در ایران با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، بیش از سایر کشورهاست و از این حیث رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است
مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری ادامه داد: انار به جز استان همدان در تمامی استان‌ها کشت می‌شود اما ساوه بزرگترین شهرستان انار خیز کشور است و هیچ شهرستانی این حجم از انار را ندارد.

جلیلی مقدم با بیان اینکه غنی‌ترین منابع ذخایر ژنتیکی انار دنیا در ایران وجود دارد، گفت: بیش از ۸۰۰ ژنوتیپ انار در ایران شناسایی شده و در حال حاضر نزدیک به ۱۰ رقم تجاری این محصول در کشور ثبت شده است.

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای خروج کشاورزی از شیوه سنتی به کشاورزی نوین اصلاح و انجام عملیات به باغی در ۲۵ هزار هکتار از باغات انار کشور جزو برنامه‌های هدفگذاری شده در طول پنج سال است.

جلیلی مقدم افزود: قریب به هشت هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات کشور نیز در برنامه حذف باغات قی و جایگزینی با ارقام تجاری و سازگار با منطقه هستند تا بهبود ان و باغات و نیز تولید محصول کیفی با ارقام تجاری رقم بخورد.

وی با اشاره به نقش زنان در تولیدات کشاورزی گفت: نقش زنان در مدیریت کشاورزی و تولید انواع محصولات و فرآوری آن موفقیت آمیز بوده است و بانوان شهرستان ساوه در برداشت، فرآوری و بسته بندی این محصول تأثیر گذار و نقش آفرینی کردند.

به این خبر امتیاز دهید
خروج از نسخه موبایل