اجرای طرح مبارزه تلفیقی با آفات در ۳۳ هزار هکتار از مزارع قزوین

0

به گزارش گزاری مهر یوسف درخشان اظهار کرد: امسال در سطح ۳۳ هزار و ۴۷۷ هکتار از باغ‌ها و مزارع این استان تحت پوشش برنامه مبارزه تلفیقی با اجرا شده است.

وی افزود: از این میزان عملیات مبارزه ۵ هزار و ۹۳۰ هکتار کنترل بیولوژیک در محصول گوجه فرنگی و انار و با استفاده از دو عامل بیولوژیک زنبور تریکوگراما و براکون انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد استان قزوین عنوان کرد: همچنین با استفاده از تجهیزات کنترل غیر ایی آفات شامل انواع فرومون های حشرات، انواع مواد و تله‌های جلب کننده و عصاره‌های گیاهی آفت کش مبارزه تلفیقی در سطح ۲۰ هزار و ۲۴۷ هکتار از باغ‌ها و مزارع اجرا شده است.

وی تاکید کرد: در سال جاری برای کنترل آفات باغ‌ها و مزارع در سطح دو هزار و ۲۶۹ هکتار با استفاده از ۲۳۹۳ کیلوگرم انواع سموم میکروبی شامل اسپینوساد، باسیلوس تورینجنسیس، تریرما و … عملیات مبارزه صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به اینکه مناسب بودن شرایط ‌ها علاوه بر گیاهان برای آفات و عل بیماری‌زا نیز مناسب است این امر باعث می‌شود تا جمعیت آفات نیز افزایش یابد.

درخشان افزود: برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه تعداد سم پاشی‌ها در محیط‌های گلخانه‌ای بایستی استفاده از عوامل بیولوژیک و غیرشیمیایی در مدیریت آفات مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: رعایت اصول فنی سازه‌های گلخانه‌ها و نکات قرنطینه‌ای و بهداشتی نقش عمده‌ای در کاهش جمعیت آفات در گلخانه‌ها دارد و نصب توری در پنجره‌ها و دریچه‌های تهویه و ایجاد دالان در ورودی گلخانه‌ها از ورود آفات جلوگیری می‌کند.

به گفته وی؛ استفاده از انواع تله‌های نوری و چسبی و فرومونی نیز در ردیابی و کنترل آفاتی نظیر پروانه‌های برگخوار، خوار و سفیدبالک ها، تریپس و شته‌ها مؤثر می‌باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این مدیریت بمنظور آشنایی گلخانه داران با این تجهیزات و عوامل بیولوژیک به منظور حمایت از تولید محصول سالم در گلخانه‌ها و کاهش تعداد سمپاشی ها این تجهیزات را تأمین و در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهد.

درخشان افزود: با توجه به اهمیت تولید محصول با کیفیت و با حداقل باقیمانده آلاینده‌های شیمیایی اعم از کود و سم برنامه مبارزه تلفیقی با آفات از در اولویت قرار گرفته است.
.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.