تولید گندم به ۱۳.۵ میلیون تن می‌رسد

0

به گزارش نگار مهر، سهراب سهرابی ظهر یکشنبه در سومین جلسه ستاد زراعت در سازمان جهاد استان اردبیل اظهار کرد: تا ظهر امروز تمامی مطالبات کاران در کشور پرداخت شده و هیچ بدهی به کشاورزان گندمکار ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری خرید تضمینی گندم در کشور از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کرده است، خاطرنشان کرد: با همکاری مرکز تحقیقات گندم کشور طرح ارتقای بهره وری آب در مزارع کشور اجرایی می‌شود که گامی مؤثر در راستای خودکفایی تولید گندم در کشور است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به شرایط اقلیمی کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته از ۶۶۰ هزار هکتار یک میلیون تن گندم برداشت شد و در سال جاری نیز به منظور کشت گندم در ۱.
۶ میلیون هکتار از اراضی کشور ۱۶۸ هزار تن گندم توزیع شده است.

سهرابی نتایج مثبت اجرای طرح جهش تولید در زارها را یادآور شد و بیان کرد: علیرغم اینکه در سال زراعی سال گذشته کشور با انواع تنش‌های آبی، خشکسالی، سیلاب، سرمازدگی و … مواجه بود اما در سایه اجرای موفق طرح جهش گندم در کشور شاهد افزایش برداشت محصول و میزان بهره وری در گندم هستیم.

وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته کمتر از دو میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم رفته بود اما با محصول در سال‌های گذشته امیدواری به خودکفایی در تولید گندم را شاهد هستیم.

مجری طرح گندم کشور ادامه داد: به رغم آنکه در سه سال گذشته وضعیت تولید و برداشت محصولات گندم در جهان کاهش یافته است اما در مقابل شاهد افزایش ۱۲ درصدی تولید این محصول استراتژیک هستیم.

سهرابی اظهار کرد: علیرغم اینکه خشکسالی و حوادث قهری بر اردبیل حاکم بود این استان در خرید تضمینی گندم موفق عمل کرده به طوری که اردبیل در خرید تضمینی رتبه ۱۳ را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در ۳۴ سال گذشته تنها ۸ سال بیش از ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی محصول گندم محقق شده که با رعایت اصول کشاورزی و بهره برداری امسال ۸ استان کشور موفق به شکست این رکورد شدند.

سهرابی میزان مصرف در کشت گندم را یادآور شد و بیان کرد: کود فسفات در هر هکتار ۹۶ کیلوگرم پتاس ۳۰.
۸ کیلوگرم پیش بینی شده است.

وی از اختصاص ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم اردبیل به طرح جهش تولید گندم خبر داد و بیان کرد: اردبیل در اجرای این طرح جز استان‌های موفق کشور محسوب می‌شود.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.