شناسایی ۱۱۵۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز زمین در خوزستان

0

به گزارش نگار مهر، جهانشیر سراج‌الدین بعد از ظهر امروز سه‌شنبه ضمن روز جهانی «خاک» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خاک اراضی مستعد زراعی منبع غیرقابل جایگزینی است که با تخریب آن به آسانی قابل بازیافت نیست.

وی افزود: خروج اراضی مرغوب از چرخه تولید، زیانی است که به سهولت و در کوتاه مدت قابل جبران نیست، تولید خاک در کنترل و قدرت انسان نیست اما حفاظت از آن در توان انسان است.

وی اضافه کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی از عمده‌ترین مشکلات اساسی بخش کشاورزی محسوب می‌شود که این امر سبب نابودی بخش اعظمی از اراضی کشاورزی شده که از دیدگاه امنیت غذایی، خودکفایی و اشتغال پایدار جامعه یی، پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و ی بسیار حائز اهمیت است.

سراج‌الدین تصریح کرد: یکی از راه‌های ایجاد تعادل میان جمعیت و تولید مواد غذایی پایدار، گسترش فعالیت‌های کشاورزی از طریق حفظ خاک و زمین‌های کشاورزی با کاربری‌های زراعی و باغی است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و انجام تمهیدهای لازم برای ساماندهی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی نقشی غیرقابل انکاری را در توسعه پایدار کشاورزی و متوازن جامعه دارد، ادامه داد: حفاظت از خاک زراعی و جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی یکی از وظایف اصلی جهاد کشاورزی است که به نوبه خود بیشترین میزان حساسیت و دقت عمل و قاطعیت در این امر صرف می‌شود تا شاهد از بین رفتن خاک زراعی در استان خوزستان نباشیم.

سراج‌الدین بیان کرد: حفظ کاربری اراضی کشاورزی به عنوان ضامن امنیت غذایی و استقلال کشور است، برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی خوزستان برای مقابله با تغییر کاربری‌های غیر مجاز بر حول سه محور فرهنگی و ترویجی، پیشگیری و اعمال قانون نسبت به متخلفان متمرکز است.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای قانون حفظ کاربری در سال جاری تعداد یک هزار و ۱۵۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در خوزستان شناسایی و به استناد احکام و دستورات قضائی صادره تعداد ۳۷۹ مورد به مساحت ۳۹ هکتار مستحدثات غیرمجاز در اراضی کشاورزی رسیدگی شده است.

سراج‌الدین تصریح کرد: از اهداف مهم دیگر، بازدید و نظارت بر اجرای طرح‌های دارای مجوز تغییر کاربری و موافقت‌نامه‌های صادره برای تعیین میزان پیشرفت فیزیکی و جلوگیری از انحراف اجرایی آنها است که در این راستا تعداد ۲۹۱ مورد به مساحت ۱۹۲ هکتار بازدید صورت گرفته است.

وی گفت: صیانت از اراضی کشاورزی باید به یک باور عمومی تبدیل شود.
اگر عزم ملی به وجود آید و عامه مردم از اهمیت اراضی کشاورزی اطلاع پیدا کنند و افراد مسئول به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند بی شک میزان تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به شدت کاهش خواهد یافت.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.