مهمترین مشکلاتِ خشکسالی و کاهش بارندگی‌، فرونشست زمین است

0

به گزارش گزاری مهر، سید مجتبی خیام نکویی عصر روز دوشنبه در نشست با رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه و تولید و کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب اولویت اصلی کشور را امنیت غدایی برشمرده و از مسؤولان خواسته‌اند در این زمینه غفلت نکنند.

وی به مشکلات اقلیمی کشور در دهه‌های اخیر به خصوص کاهش بارش، خشکسالی و گرم شدن کره زمین اشاره کرد و گفت: دمای هوا در ۴۴ سال گذشته در کشورمان ۲ درجه گرم‌تر شده است و ۳۰ میلی متر بارندگی کشور کاهش پیدا کرده است که منجر به شدت مشکلات خشکسالی شده است.

خیام نکویی از مهمترین مشکلات خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها را فرونشست زمین دانست و افزود: برای رفع این مشکلات اقدام به موقع انجام نشده و تصمیمات امروز ما نقش مؤثری برای آینده کشور دارد و هیچ مجموعه‌ای در کشور نمی‌تواند در حوزه امنیت غذایی همچون سازمان تات عمل کند.

معاون وزیر جهاد با اشاره به وجود ۵۶ مؤسسه، مرکز و پژوهشگاه تحقیقاتی زیر مجموعه سازمان تات در سراسر کشور، اظهار کرد: ظرفیت تات در امنیت غذایی کشور مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که فعالیت‌های این مجموعه در سفره مردم تأثیر مستقیم و ۱۰۰ درصدی دارد.

خیام نکویی به سفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به البرز و بازدید از ظرفیت‌های تحقیقاتی تات، گفت: آثار تصمیمات کمسیون‌های مجلس شورای اسلامی به خوبی در گشایش امور کشور قابل مشاهده است و تصمیمات امروز ما برای نسل آینده تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: کشاورزی دانش بنیان و بهره ور که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است نیازمند توجه ویژه نمایندگان مجلس و دولتمردان است.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور نیز در این نشست با اشاره به فرارسیدن روز جهانی خاک گفت: اکنون سالانه در سطح ۱۸.
۵ میلیون هکتار عرصه‌های کشاورزی کشور ۱۲۵ میلیون تن غذا به ارزش ۷۰ میلیون دلار تولید می‌شود.

«هادی اسدی رحمانی» با بیان اینکه تنها ۲۷ درصد اراضی کشاورزی کشور درجه یک و ۲ بوده و مابقی درجه سه و چهار هستند، افزود: بعضی مواقع قوانینی همچون قانون جهش تولید مسکن مصوب می‌شود که منجر به دست اندازی به عرصه‌های کشاورزی می‌شود.

وی اظهار کرد: برای اجرای این قانون به اراضی درجه سه و چهار که بیشتر اراضی کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد دست اندازی می‌شود و از عرصه کشاورزی خارج می‌شوند.

وی از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواست تا از اراضی کشاورزی و خاک‌های مستعد کشور حمایت لازم را داشته باشند.

در این نشست رؤسای مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشگاه‌های سازمان تات حضور داشتند.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.