آغاز تولید غذاهای فرا سودمند در چهارمحال و بختیاری

0

به گزارش نگار مهر، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد چهارمحال و بختیاری صبح پنج شنبه در نشست تخصصی آغاز برنامه ریزی تولید غذاهای فرا سودمند، اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت بی نظیری در حوزه دام و طیور دارد و بخش قابل توجهی از امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند لذا حرکت به سوی ارتقا کیفیت و نوآوری در تولیدات دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل با نگاه ویژه به منابع ژنتیکی بومی و داخلی به منظور توسعه دانش محور این منابع بسیار ارزشمند است.

میراحمدی، بیان کرد: هم اکنون ۲۰۸ واحد مرغداری در استان چهارمحال و بختیاری فعالند که سالانه ۱۸ میلیون قطعه معادل ۲۶ هزار تن مرغ در استان تولید و روانه بازار می‌شودوهمچنین ۸ واحد مرغ تخم گذار در استان وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیت برای تولید غنی شده با اسید فولیک که یکی از غذاهای فراسودمند با تقاضای بالای جهانی است استفاده کنیم.

در این نشست، مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید غذاهای فراسودمند، گفت: با توجه به شیوع سرطان در جهان و اهمیت تولید غذای سالم، تولیدات دانش بنیان در این حوزه بسیار با تقاضاهای زیادی از سراسر جهان روبرو است که این شرکت با تولید تخم مرغ غنی شده با اسید فولیک، تولید گوشت بسته بندی شده مرغ بومی و تولید خوراک های تخصصی دام توانسته برای اولین بار در کشور با موفقیت بزرگی در این حوزه کسب نماید.

وی، با اشاره به استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در این حوزه در استان افزود: این شرکت دانش بنیان آمادگی دارد با تولید کنندگان بخش دام و طیور در این زمینه همکاری نماید ضمن اینکه بازار یابی محصولات فراسودمند هم توسط شرکت انجام شده و تولید کنندگان نگران فروش محصولات تولیدی نخواهند بود.

قابل ذکر است: محققان این شرکت دانش‌بنیان ی برای اولین بار در کشور موفق به تولید تخم مرغ غنی شده با اسید فولیک به عنوان یک محصول فراسودمند و کاملاً دانش بنیان شدند که مزایای قابل توجهی نسبت به قرص‌های اسید فولیک موجود در بازار دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: محصول تخم مرغ‌های غنی شده با اسید فولیک نتیجه چندین سال کار تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان است که به مرحله تجاری سازی رسید.
امروز نیز این نوع تخم مرغ در سطح استان اصفهان به تولید انبوه رسیده است.

وی توضیح داد: تفاوت این تخم مرغ با مکمل‌های اسید فولیک یا قرص‌های آهن موجود در داروخانه این است که این نوع اسید فولیک با نام علمی فولات به گونه‌ای طراحی شده که در بدن انسان تا میزان بیش از ۹۵ درصد جذب می‌شود در حالی که قرص‌ها این حد جذب را نداشته و ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: این نوع اسید فولیک غنی شده در تخم مرغ کاملاً مطابق با اسید فولیک مورد نیاز بدن است و همین وجه تمایز این محصول است.
تخم مرغ‌های غنی شده با اسید فولیک برای تمام مصرف کنندگان و به طور ویژه خانم‌های باردار، کان و بیماران قلبی-عروقی توصیه می‌شود.

وی، میزان اسید فولیک موجود در این محصول را بیش از حد استاندارد غنی سازی اعلام کرد و افزود: این تخم مرغ غنی شده حدود ۵ تا ۷ برابر اسید فولیک بیشتری نسبت به تخم مرغ‌های معمولی دارد، این در حالی است که معمول و استاندارد غنی سازی اسید فولیک در تخم مرغ تنها ۲ برابر است.

وی، بازار تولید غذاهای فراسودمند را پرسود دانست و اضافه کرد: بخشی از تولیدات تخم مرغ درون کشور، مازاد است که به عقیده ما این مازاد بودن به معنای این است که باید فرهنگ مصرف تخم مرغ افزایش داد.
می‌توانیم این میزان را به چرخه برسانیم.
زیرا این بازار تولیدی پرسود و با درآمد ۹۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ بوده اما متأسفانه ما سهمی از این بازار نداریم و امیدواریم با فعالیت‌هایی که در حال انجام آن هستیم بتوانیم به این بازار راه یابیم.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.