آغاز گرده‌افشانی ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های جهرم

0

حسن زمانی در گفت‌وگو با نگار مهر گفت: بیش از ۶ هزار هکتار از باغات جهرم را نخیلات در بر می‌گیرد و هرسال نخل داران جهرمی بیش از ۵٠ هزار تن از سطح نخلستان‌های شهرستان برداشت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ان نخل از نیمه دوم اسفندماه شروع به گلدهی کرده و عملیات گرده افشانی نیز از آن زمان آغاز و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه دارد، افزود: لقاح مصنوعی نخل‌ها توسط افرادی که به آن «ماهر» گفته می‌شود انجام و ماهران پس از باز شدن طارونه نخل، گرده و خوشه طارونه نخل نر را در کنار خوشه‌های طارونه نخل ماده قرار داده و اقدام به لقاح مصنوعی می‌کنند.

مدیر جهاد جهرم ادامه داد: این کار با ظرافت خاص خود انجام می‌شود و در صورت توجه نداشتن به اصول گرده افشانی، درخت نخل قادر به ثمردهی مناسب نبوده و خرمای حاصله غیرقابل استفاده می‌شود.

به گفته وی، درخت خرما ارقام متفاوتی دارد و خرمای شاهانی یکی از ارقام مهم و مرغوب در استان فارس و دومین رقم عمده خرمای تولیدی کشور است.
ارقام دیگری از خرما همچون: زاهدی، کبکاب، خاسویی، مضافتی، پیارم، الوان و مجول نیز در شهرستان جهرم تولید می‌شود.

زمانی از اختصاص رتبه اول ی شاهانی کشور به شهرستان جهرم خبرداد و اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و تغییرات اقلیمی اصلاح الگوی کشت، کاشت درختان مقاوم و کم آب بر مانند نخیلات توصیه می‌شود.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.