احداث و خدمات جایگاه های سوخت و فر آورده های نفتی

0

سوخت چیست:

سوخت  ماده‌ای است که در اثر تغییرات شیمیائی تولید انرژی مفید می‌کند که بعداً می‌تواند تبدیل به انرژی مکانیکی شود. این تغییرات معمولاً با سوختن ترکیب با اکسیژن همراه است، هیدروکربن‌ها تا حد زیادی شایع‌ترین منبع سوخت مورد استفاده توسط انسان است، اما در بسیاری از موارد فلزات رادیو اکتیو نیز استفاده می‌شوند.

فرایندهای مورد استفاده برای تبدیل سوخت به انرژی عبارتند از:

  • واکنش‌های شیمیایی مختلف و گرمازا
  • واکنش‌های هسته‌ای مانند شکافت هسته‌ای یا گداخت هسته‌ای
image 2

احداث جایگاه سوخت :

جایگاه سوخت یکی مهم ترین اقداماتی است که هرکسی با توجه به شرایط مالی مناسبی که داشته باشد می تواند اقدام به احداث آن کند، هر جایگاه سوخت با در نظر گرفتن استاندارد‌های جامع مانند EN، ANSI، NFPA و… ساخته می‌شود.

جایگاه سوخت چیست :

جایگاه سوخت را به صورت عامیانه با عنوان پمپ بنزین میشناسیم ، محلی است که سوخت و روان سازها را برای خودروها عرضه میکند. در کشورها و زبان های مختلف به اسم پمپ بنزین، پمپ گاز،ایستگاه گازیا ایستگاه سرویس نامیده میشود.

یک مکان تجاری با هدف خورده فروشی در سطح شهرها و جاده ها گفته میشود،هر جایگاه سوخت یک کسب و کار تجاری است که تحت نظر مدیریت یا نهاد حقوقی اداره میشود که تمامی مسئولیت های جایگاه بر عهده ی مسئول آنجا میباشد . تنها مزیتی که باعث فروش بیشتر محصول جایگاه می‌شود، احداث جایگاه در مکان ایده‌آل است.

از لحاظ قانونی مجوز ساخت جایگاه سوخت متفاوت از مجوز بهره ‌برداری از آن است. مجوز ساخت تنها برای اجازه آغاز ساخت و احداث جایگاه است.

الزامات حقوقی احداث جایگاه سوخت :

  • ارائه سند ثبتی زمین جایگاه سوخت یا مجوز قانونی استفاده از زمین که توسط یکی از ادارات ثبت اسناد، شهرداری‌ها، وزارت مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی و یا سازمان اوقاف صادر شده باشد، همچنین ارائه سرقفلی از سازمان پایانه‌ها برای احداث جایگاه درون پایانه الزامی است.
  • تعهد محضری مبنی بر عدم اعتراض نسبت به کمبود درآمد ناشی از فروش فرآورده‌های نفت.
  • ارائه پاسخ استعلام از ادارات و سازمان‌های ذیربط مانند شهرداری‌ها.
  • مبلغی بابت سپرده

خدمات جایگاه سوخت :

بسیاری از جایگاه‌ها علاوه بر عرضه سوخت، به خدمات دیگری هم می‌پردازند، خدمات فنی اتومبیل و عرضه روان‌سازها و ایجاد دکه و فروشگاه و رستوران از خدمات دیگر بعضی از جایگاه‌ها است.

فرآورده ای نفتی چیست و کجاها استفاده میشود :

نفت خام که در پالایشگاه های نفت فرآوری میشود، بر خلاف پتروشیمی ها ، که مجموعه ای از ترکیبات آلی خالص هستند، هریک از فرآورده های نفتی، مخلوط های پیچیده ای هستند، فرآورده های نفتی شامل سوخت های حمل و نقل ، روغن های سوختنی برای گرمایش و تولید برق و آسفالت و نفت جاده ها و مواد اولیه ی برای سوخت مواد شیمیایی و مواد مصنوعی که تقریبا در در هر چیزی که ما استفاده میکنیم وجود دارد، بیشتر نفت خام به فرآورده های نفتی قابل فروش و با ارزش تبدیل میشود که شامل سوخت فسیلی نیز میگردد.

بیشترین سهم فرآورده های نفتی به عنوان حامل انرژی درکدام درجات مختلف استفاده میشود:

  • بنزین
  • نفت سفید
  • نفت گاز
  • نفت کوره

بنزین:

 نفت خام یک ماده اولیه است که از زمین استخراج می‌شود و شامل مخلوطی از هیدروکربن‌ها است که برای تولید بنزین، دیزل و سایر محصولات نفتی استفاده می‌شود، بنزین یکی از محصولات نهایی نفت خام است که به عنوان سوخت برای خودروها و دیگر وسایل نقلیه استفاده می‌شود.

کاربرد بنزین:

بنزین محصول جانبی فراورده های نفتی است که به دلیل داشتن انرژی زیاد در احتراق و ظرفیت ترکیب شدن با هوا در یک کاربراتور یک سوخت رایج برای اتومبیل ها بوده و همچنین به عنوان حلال روغن ها و چربی ها استفاده می شود.

نفت سفید:

در گذشته برای ایجاد نور، گرما و انرژی در سراسر جهان از نفت سفید استفاده می کردند، یک مایع هیدروکربنی قابل احتراق که از نفت به دست می آید، نفت سفید نام دارد، نام های دیگر این ماده پارافین یا روغن لامپ است که تنها در اسم با پارافین شبیه هستند. این ترکیب مایعی شفاف، کم ویسکوز و غیرچسبناک است اما مواد چسبناک مانند موم پارافین را می توان از آن ساخت.

کاربرد نفت سفید:

این ماده یک سوخت همه کاره است که کاربردهای فراوانی شامل سوخت لامپ های نفتی، مواد پاک کننده، سوخت جت، روغن گرمایشی و سوخت پخت و پز دارد.

نفت گاز:

گازوئیل  یا نفت‌گاز یا سوخت دیزل به‌عنوان سوخت موتورهای دیزل و تأسیسات حرارتی به‌کار می‌رود، گازوئیل عمدتا از سه گروه پارافینیک، نفتنیک و آروماتیک تشکیل شده، سوخت دیزل به هرگونه سوخت مایع گفته می‌شود که در موتورهای دیزلی به‌کار رود. این سوخت بیشتر از روش ویژه‌ای در تقطیر جزء به جزء نفت مازوت به ‌دست می‌آید و روش دیگری هم دارد، بهره‌ گیری جهانی از آن‌ها به سرعت در حال افزایش است، برای ابهام‌ زدایی میان گونه به دست آمده از نفت و دیگر گونه‌ها، گونه نفت را نفت دیزل یا پترودیزل می نامند. کیفیت سوخت دیزل که در موتورهای دیزلی یا در دیزل ژنراتورها به‌کار می‌رود تأثیر بسیار زیادی بر خرابی‌ها و کیفیت کار دستگاه‌ها خواهد گذاشت.

کاربرد نفت گاز :

 کاربرد نفت و گاز به عنوان منابع انرژی اصلی در صنایع مختلف، حمل و نقل، تولید برق و گرمایش استفاده می‌شود، همچنین از نفت و گاز برای تولید محصولات پتروشیمیایی، کودها، قطعات پلاستیکی و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

نف کوره :

نفت کوره یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به‌ دست می‌آید و چون سیاه‌ رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود، این ماده ارزان‌ترین ماده ی سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها، موتورهای دیزلی دریایی و برخی نیروگاه‌ها است، این سوخت به‌ صورت برشی از برج تقطیر نفت خام به‌ صورت محصول برج تقطیر یا باقی‌مانده برج تقطیر به‌ دست می‌آید.

کاربرد نفت کوره :

برای گرمایش خانه و مراکز تجارتی و صنعتی به کار برده می‌شود و سوخت کامیون‌ها، کشتی‌ها و بعضی از خودروها می‌باشد، اما بسیار آلوده‌ کننده و گران‌تر از سوخت گاز طبیعی است، اغلب به عنوان سوخت پشتیبان برای اوج‌گیری نیروگاه‌ها در مواردی که گاز طبیعی موجود نیست استفاده میشود

image 3 jpeg

با توجه به تعریف مناقصه که یک بحث رقابتی است، شما میتوانید برای احداث یک جایگاه سوخت و فراورده های نفتی با شرکت کردن در مناقصات بهترین فرصت را بابت یک پروژه ی عالی داشته باشید.

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و فراخوان ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.