تولید بذر کنجد در استان بوشهر ساماندهی می‌شود

0

به گزارش نگار مهر، کبری توکلی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه کنجد یکی از محصولات مهم و بومی استان بوشهر بوده و هرساله حدود پنج هزار هکتار از اراضی استان به کشت آن اختصاص می‌یابد ضرورت دارد در طرح توسعه کشت این محصول به به عنوان کلیدی ترین نهاده مورد نیاز توجه جدی شده و تولید آن دارای ساختار و هدفمند شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد استان بوشهر یادآور شد: طی چندین جلسه استانی و ملی با مجری ملی طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی و محققین مرتبط با موضوع مقرر شد تولید بذر کنجد از ۲ جهت مورد توجه و پیگیری شود.

وی ادامه داد: در مرحله اول نماینده بخش خصوصی (شرکت زرین گستر بوشکان) متقبل شد که در کوتاه مدت با شناسایی مزارع مطلوب و بهره برداران پیشرو که رقم کنجد مورد کاشت آنها ۲ بوده است به انعقاد قرارداد خرید و نظارت بر مزارع جهت تولید بذر مرغوب برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اقدام کند.

وی اضافه کرد: در مرحله دوم شرکت مذکور پیگیری لازم جهت کسب مجوزهای قانونی تولید بذر و ایجاد کارگاه بوجاری و تولید بذر اقدام نماید.

وی گفت: در حال حاضر شرکت مذکور ۲۶ هکتار از مزارع را شناسایی و تحت نظارت داشته و در بخش دوم در حال پیگیری مراحل اخذ مجوز است.

وی بیان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ سه طرح انتخاب ارقام مشارکتی (PVS) و یک طرح تغذیه گیاهی (PNT) در شهرستان‌های دشتستان و دشتی اجرا شده است.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.