در سرمایه گذاری حوزه کشاورزی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

0

سرزمین ایران و کشاورزی از دیرباز به هم پیوند خورده اند. خاک حاصلخیز ایران باعث شده است که کشاورزی یکی از اصلی ترین روش های کسب درآمد در چهار گوشه کشور شود. در هر منطقه با توجه به وضعیت اقلیمی محصولات مختلفی کشت می شود.


برای این که بتوانیم در صنعت کشاورزی به خوبی سرمایه گذاری کنیم باید شناخت خوبی از فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشیم.

چرا ایران برای سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی مناسب است؟

سطح زمین های کشاورزی در ایران یکی از بهترین خاک های حاصلخیز در خاورمیانه است که می توان از محصولات گرمسیری تا سردسیری را در آن رشد و پرورش داد.همین امر باعث شده است که سرمایه گذاران بسیاری برای سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی در ایران ترغیب شوند.

از جنبه دیگر وجود سرمایه گذاری در کشت های گلخانه ای می تواند جذابیت هایی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

وجود سرمایه گذاری های در صنعت کشاورزی باعث رونق رشد در این حوزه شده و علاوه بر اشتغال نیروهای جوان باعث کاهش مهاجرت افراد این حوزه می شود.

صادرات محصولات کشاورزی ایران چه محصولات هستند؟

در ایران محصولات متنوعی کاشت، داشت و برداشت می شود. که در برخی از آنها با کیفیت ترین محصولات در ایران کاشت و برداشت می شود. به طور مثال در زعفران و پسته ، رقیبی به قدرت ایران در کشاورزی یافت نمی شود و دلیل آن خاک حاصلخیز این سرزمین است.
بطور مثال در پسته ایران بزرگترین صادرکننده دنیاست و محصولاتش به  کشورهایی نظیر امارات، آلمان، روسیه، عراق، هنگ‌کنگ، ترکیه، پاکستان، هندوستان، لبنان، قزاقستان و بلژیک صادر می شود.

جدول صادرات محصولات کشاورزی ایران

ردیفمحصولارزش صادرات( میلیون دلار)
۱هندوانه۸۳.۸
۲گوجه فرنگی۳۳.۱
۳سیب۳۴.۱
۴لبنیات۵۵
۵پیاز۲۲.۴
۶سیب زمینی۱۵.۳
۷کلم قرمز و کلم سفید۱۲.۲
۸انواع خرما۵۵.۴
۹خیار ۱۶.۶
۱۰خربزه۱۳.۸
۱۱پسته۶۲۶
۱۲کیوی تازه۱۰.۲

چگونه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را شروع کنیم؟

سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی هم مانند هر حوزه دیگری نیازمند تخصص و دانش است. ولی هنوز هم می توانید با سرمایه های اندک اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه نمایید.اگر سرمایه کافی برای این کار ندارید می تواند از وام ها کم بهره ای که دولت برای حوزه کشاورزی اختصاص داده است بهره ببرید. 

در سرمایه گذاری صنعت کشاورزی به چه نکاتی دقت کنیم؟

نکاتی مانند این که چه محصولی کاشت می شود و این محصول آیا قابلیت صادرات دارد یا خیر از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه شود.

حتی گاهی اوقات منطقه ای که شما در آن قصد راه اندازی زمین و یا یک گلخانه را دارید می تواند مهم باشد تا سرمایه گذاری بهتری داشته باشید و هر چه سریعتر بخشی از هزینه های شما از فروش محصولات به دست آید.

اگر محصولی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید مانند پسته و زعفران ، ارزآوری هم داشته باشند بهترین حالت سرمایه گذاری خواهد بود.

جمع بندی

در سالیان اخیر استارت آپ های جدید حوزه کشاورزی با ایده های جدید سعی در ساده کردن فرایند های رسیدن به محصولات با کیفیت تر و در عین حال صرف هزینه های پایین تر و یا آبیاری کم تر کرده اند. برای سرمایه گذاری هوشمندانه تر می توانید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید و همچنین همیشه رقبای داخلی و خارجی را زیر نظر داشته باشید. در اقتصادینو مجله سرمایه و اقتصاد می توانید جدیدترین مقالات سرمایه گذاری و وام را مطالعه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.