سهم ۸۵ درصدی کشاورزی در تولید ناخالص اقتصادی تایباد

0

به گزارش نگار مهر، جواد اعتضادی ظهر دوشنبه در میزگرد فرصت‌های مرز دوغارون در حوزه تخصصی که با حضور جمعی از کشاورزان پسته کار تایبادی و به میزبانی فرمانداری شهرستان تایباد برگزار شد، اظهار کرد: الگوی کشت در تایباد به سمت باغات در حرکت است با این حال در حوزه تحقیقات بسیار ضعیف هستیم.

مدیر جهاد شهرستان تایباد افزود: زنجیره ارزش پسته در تایباد وجود ندارد و فقط خام فروشی می‌کنیم، حتی کارخانجات پسته ما حدود ۳۰ درصد پسته شهرستان را فرآوری می‌کند و الباقی محصول به خارج از شهرستان منتقل می‌شود.

وی گفت: در حوزه تسهیلات سرشاخه کاری، بانک‌ها متأسفانه همکاری ندارند و کشاورز برای این حوزه نیازمند سرمایه است.

اعتضادی اضافه کرد: مهم‌ترین تهدیدهای حوزه پسته وجود باغات قدیمی و کم بازده، گسترش نوظهور در باغات پسته، خطرات تک کشتی و کاهش کیفی آب و خاک باغات پسته است، به ویژه مناطق آب شور که بر تولید ما اثر گذار است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تصریح کرد: بخش کشاورزی سهم ۸۵ درصدی در تولید ناخالص ی شهرستان دارد و ۴۶ درصد از اشتغال مستقیم شهرستان را این بخش تأمین می‌کند.

وی گفت: سالانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار بخش کشاورزی است که با این میزان آب، رتبه دوم جهان و رتبه اول زیره سبز، ، به و رتبه دوم استان، رتبه سوم ذرت علوفه‌ای و پنجم و جو استان را داریم.

اعتضادی ادامه داد: در حوزه دام سبک، سنگین و زنبور عسل نیز از شهرستان‌های مهم استان هستیم.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.