صادرات بخش کشاورزی بیش از ۲۰ درصد رشد کرد/عراق مقصد نخست صادرات

0

به گزارش گزاری مهر، سید روح الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص محصولات غذایی و گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۸ میلیون و ۸۰۳ هزار تن محصولات دامی شیلاتی، زراعی، ‌ای، لبنی و فرآورده‌های مرتبط به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۵۴ دلار صادر شد که این میزان با حدود یک میلیون تن کالای بیشتر، بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری بیشتر نسبت به مدت مشابه برای کشور داشته که ۱۲.
۲ درصد در وزن و ۲۰.
۴ درصد در ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش همراه بوده است.

ارزآوری ۱۳ درصدی صادرات کشور با محصولات غذایی و کشاورزی

لطیفی در ادامه سخنان خود افزود: سهم محصولات کشاورزی و غذایی از صادرات ۱۳۶.
۴ میلیون تنی کالای غیر نفتی به ارزش ۴۹ میلیارد و ۳۲۹ میلیون و ۴۴۶ هزار دلار، ۶.
۴۵ درصد وزن و ۱۲.
۸ درصد ارزش بود که نشانگر سهم بالای محصولات کشاورزی و غذایی در سبد ارزآوری برای کشور است.

وی تصریح کرد: از کل صادرات ۸ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۹ تنی محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲، گروه محصولات زراعی، گلخانه‌ای و باغی با ۶ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۳۸ تن به ارزش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، سهم ۷۴.
۵ درصدی در وزن و ۶۱.
۹ درصدی در ارزش را از کل این نوع محصولات به خود اختصاص داده و پس از آن، گروه محصولات دامی، شیلاتی و لبنی با ۸۵۶ هزار و ۱۰۱ تن، به ارزش یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون و ۳۰۶ هزار دلار، سهم ۹.
۷ درصدی وزن و ۱۹.
۵۶ درصدی ارزش و گروه محصولات فرآوری شده، کنسروجات و غذای آماده و نیمه آماده با یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۱۹ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، سهم ۱۵.
۹ درصدی وزن و ۱۸.
۵ درصدی ارزش کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی را شامل شده است.

وی در خصوص میزان رشد هر یک از این گروه‌های صادراتی توضیح داد: گروه کالایی محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۹ درصدی در وزن و ۲۶ درصدی در ارزش داشته، گروه کالایی محصولات دامی، شیلاتی و لبنی نیز نسبت به مدت مشابه با رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۶ درصدی در ارزش همراه بوده و گروه محصولات فرآوری شده نسبت به سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۳ درصد در وزن و ۲۰.
۵ درصد در ارزش افزایش داشته است.

ارزش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی دو برابر سایر کالاهای صادراتی

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت در خصوص متوسط ارزش کالاهای صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ متوسط ارزش صادراتی کالاها در واحد تن ۳۶۱ دلار و ۶۳ سنت بود که این میزان در بخش کشاورزی دو برابر ارزشمند تر (۹۸ درصد بیشتر از سایر کالاها) بود و هر تن کالای صادراتی از کد ۰۱ تا ۲۴ گمرکی به طور متوسط (همه گروه‌های غذایی، کشاورزی و دامی) ۷۱۵ دلار و ۴۱ سنت بود که این میزان در گروه‌های سه‌گانه زیر بخش آن کمی متفاوت بود.

وی افزود: در بین محصولات غذایی و کشاورزی صادر شده محصولات دامی، شیلاتی و لبنی با متوسط ارزش ۱۴۳۹ دلار و ۴۴ سنت به ازای هر تن نسبت به متوسط صادرات کشور حدود ۴ برابر ارزآوری داشت (۲۹۸ درصد بیشتر)، محصولات فرآوری شده و صنعتی غذایی با متوسط ارزآوری ۸۳۱ دلار و ۴ سنت در تن، ۱۳۰ درصد بیشتر از متوسط کالاهای صادراتی کشور و محصولات باغی و زراعی با متوسط ۵۹۵ دلار و ۹۲ سنت در تن ۶۵ درصد بیشتر از متوسط سایر اقلام کالایی صادر شده برای کشور ارزآوری کرده است.

عراق خریدار ۳۱.
۵ درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران

لطیفی گفت: از کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸۷ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش به ۱۵ کشور همسایه ایران صادر شده که عراق با خرید یک میلیارد و ۹۸۶ میلیون دلار، ۳۱.
۵ درصد از محصولات صادراتی غذایی و کشاورزی ایران مقصد نخست و امارات با خرید ۷۵۱ میلیون دلار، روسیه با ۵۲۱.
۵ میلیون دلار، پاکستان با ۵۰۸ میلیون دلار و افغانستان با ۴۲۹.
۴ میلیون دلار، مقاصد دوم تا پنجم در بین کشورهای همسایه بودند که بعد از آن ترکیه با ۲۵۱ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۱۷ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۱۶.
۴ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۰۲ میلیون دلار، قطر با ۷۰ میلیون دلار، عمان با ۶۷ میلیون دلار، کویت با ۵۵ میلیون دلار، ارمنستان با ۴۵.
۵ میلیون دلار، بحرین با ۷ میلیون دلار و عربستان با ۱۷ هزار دلار قرار دارند.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.