ضرورت راه‌اندازی بازار کربن در کشور

0

به گزارش گزاری مهر، نقی شعبانیان معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست هفتگی طرح مردمی یک میلیارد در محل وزارتخانه گفت: با ایجاد بانک اطلاعات و پایش کربن، سهم سرانه صنایع در تولید این گاز مشخص می‌شود.

وی افزود: باید مشخص شود صنایع در کشور چقدر کربن تولید می‌کنند و به دنبال آن مالیات بر کربن جدی گرفته شود.

شعبانیان با بیان این که بازار کربن نیز در کشور باید راه‌اندازی شود، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران و صنایع می‌توانند در خرید و فروش کربن در این بازار فعالیت کنند و این چیزی است که در جهان رایج شده است.

وی درباره ضرورت کاهش تولید کربن در جهان برای حفاظت از زمین و حیات انسان‌ها گفت: هرچند ایران توافقنامه را امضا نکرده است، اما این چیزی از تعهد ما برای کاهش کربن کم نمی‌کند.

شعبانیان صنایع را جزو عمده تولیدکنندگان کربن در ایران و جهان نام برد و تصریح کرد: صنایع برای کاهش کربن باید گامی بلند بردارند.

وی بر اساس گزارشی، سهم پالایشگاه‌های کشور را در تولید کربن ۲۳ درصد، سهم نیروگاه‌ها بیش از ۳۱ درصد، ۱۷ درصد، حمل و نقل ۲۳.
۴۹ درصد و خانگی را حدود ۲۰ درصد عنوان کرد.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، کاشت درخت را یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات زیست‌محیطی و سلامت مردم برشمرد و اذعان داشت: در جهان طرح کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ مطرح شده ضمن آن که صنایع کشورها به سمت تولید کمتر کربن و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی حرکت می‌کنند.

وی با بیان این که در ایران روند درختکاری در طول برنامه‌های توسعه‌ای کاهش نشان می‌دهد، یادآور شد: در برنامه نخست توسعه‌ای کشور ۷۰۰ میلیون درخت، برنامه دوم ۵۰۰ میلیون درخت، برنامه سوم ۳۲۰ میلیون، برنامه چهارم ۲۰۰ میلیون و در برنامه‌های پنجم و ششم هریک به ترتیب ۱۶۰ و ۱۵۳ میلیون درخت کاشته شد.

شعبانیان ادامه داد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با هدف کاهش مشکلات زیست‌محیطی، کاهش کربن، پاسخگویی به نیاز چوبی کشور و مقابل با تغییرات اقلیمی در کشور آغاز شده که نیاز به مشارکت دستگاه‌ها، بخش خصوصی و مردم دارد.

وی افزود: مقابله با تغییر اقلیم در جهان شروع شده و برآورد می‌شود عواقب تغییر اقلیم در کشورهایی مانند ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای زیاد باشد.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.