ضرورت پایش و رصد کرم برگ خوار پاییزه در مزارع کرمانشاه

0

کیومرث اکبری در گفت‌وگو با نگار مهر با بیان اینکه کرم برگ خوار پاییزه آفتی قرنطینه‌ای و برای استان آفت مهمی تلقی می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه این آفت در چهار استان کشور مشاهده شده لذا ردیابی، پایش و رصد میزبان‌های آفت در استان کرمانشاه ضروری است.

وی افزود: کرم برگ خوار پاییزه آفت خطرناک ۸۰ گونه گیاهی در کشورهای مختلف است و با توجه به اینکه استان کرمانشاه دارای تنوع آب و هوایی و گیاهان است می‌تواند هدف حمله این آفت قرار بگیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ردیابی سالیانه هفت هزار هکتار از مزارع برای مشاهده و پایش کرم برگ خوار پاییزه، تصریح کرد: در سال اخیر در ۱۴ هزار هکتار روش مشاهده‌ای و فرمونی انجام شده که خوشبختانه آفت مذکور مشاهده نشده است.

اکبری میزبان آفت کرم برگ خوار پاییزه را بیش از ۵۰ هزار هکتار برشمرد و گفت: ردیابی و پایش آفت توسط همه کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی در دستورکار است و در این راستا هوشیاری و مشارکت کشاورزان و بخش خصوصی هم ضرورت دارد.

وی در ادامه از کشاورزان و کارشناسان حفظ نباتات و پهنه‌ها انتظار دارد در تمامی بازدیدها به بحث ردیابی و پایش آفت مذکور توجه داشته باشند و گزارشات و مشاهدات خود را به استان منتقل کنند.

اکبری بیان کرد: برای این آفت روش مشاهده، فرمونی و نوری استفاده می‌شود و اقدامات کنترلی ایی و غیر شیمیایی بر علیه اگر به خوبی انجام شود می‌تواند روی آفت تأثیر بگذارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ردیابی کرم برگ خوار از ابتدای فصل پاییز تا آخر فصل و اقدامات کنترلی قوی بسیار مهم است.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.