مطالبات کشاورزان گیلانی نیازمند توجه وزیر جهاد کشاورزی

0

عرفان منصوریان در گفت و گو با نگار مهر از دیدار اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی نهاده‌های استان گیلان با وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: آقای نیکبخت دلسوزانه پذیرای مطالب انجمن صنفی بودند و در این دیدار بخشی از مشکلات حوزه کشاورزی و خدمت رسانی به کشاورزان استان گیلان را بازگو کر.

دبیر انجمن صنفی نهاده‌های کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه نرخ پایین محصول کاران گیلانی که اکنون میانگین ی کیلویی ۷۰ هزار تومانی دارد، در مقابل هزینه‌های بالای کشاورزی و زندگی کشاورزان پاسخگو نیست، افزود: نمی‌دانیم کنترل قیمت چرا فقط در برنج شمال کشور معنا پیدا کرده و در قیمت مسکن و خودرو و بهداشت و و مرغ و دیگر نیازهای ضروری مردم تأثیری ندارد.

وی با اشاره به اینکه واردات بیش از نیاز موجب کاهش قیمت و تقاضای بازار برنج داخلی و ضرر فراوان کشاورزان شده است، ادامه داد: آقای نیکبخت از مدیران مطلع و باسابقه در حوزه کشاورزی هستند و در این خصوص قول مساعد پیگیری دادند.

منصوریان با انتقاد از روند توزیع نهاده‌های کشاورزی به صورت حواله‌ای برای کشاورزان تصریح کرد: کشاورزان از این رویه وقت گیر رضایت نداشته و با وجود شفافیت و الکترونیکی بودن اطلاعات کشاورزان و سامانه‌های توزیع، ارجاع کشاورزان برای دریافت حواله اصلاً اقدام حساب شده‌ای نیست.

وی با تاکید بر اینکه صف نگه داشتن و اتلاف وقت و هزینه کشاورزان موجب خدشه دار شدن کرامتشان می‌شود، گفت: هیچ کالای یارانه‌ای در کشور مانند بنزین و نان و دارو و… همانند توزیع نهاده‌های کشاورزی دارای شرایط مراجعه به دو مرکز برای دریافت حواله و خرید نیست و توزیع آنها بر پایه سامانه‌های هوشمند انجام می‌شود.

دبیر انجمن صنفی نهاده‌های کشاورزی استان گیلان با یادآوری اینکه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تجمیع روند توزیع نهاده‌های کشاورزی در مراکز کارگزاری‌ها دستور بررسی و پیگیری را صادر کردند، افزود: کشاورزان برای خرید یک کیسه کود ایی نباید به دو مرکز مراجعه کنند و می‌توانند با ارائه کارت ملی خود، سهمیه سالانه را برای یک بار در هر سال زراعی از مرکز توزیع دهستان خود دریافت کنند و این روند کاملاً بر پایه اجرا و نظارت سامانه‌های الکترونیکی هوشمند انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه متخصصان کشاورزی باید برای کشاورزان بهره وری ایجاد کرده و از افزایش بهره وری کسب درآمد کنند، اضافه کرد: جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، ارزشمند کردن فعالیت کشاورزی، ترویج، برنامه ریزی برای تعادل عرضه و تقاضا، توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی و شناسایی بازارهای داخلی و خارجی و نظارت در کلیه این حوزه‌ها بیشترین نیاز امروز محسوب می‌شود که باید ظرفیت نیروهای انسانی متخصص و متعهد در این بخش بکارگیری شوند.

منصوریان با اشاره به اینکه دولت برای تصمیم سازی باید به تشکلات صنفی تکیه کند و در این خصوص پیشنهاداتی به وزیر محترم جهاد کشاورزی ارائه شد، گفت: اگر تصمیمات ستادی، بر پایه نیاز جامعه و بدون ارتباط با مطالبات مردمی و تشکلات صنفی و نیازهای واقعی جامعه باشد، تأثیری در جلب رضایت مردم نخواهد داشت.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.