نرگس ها پرپر می شود/ صنایع تبدیلی نیاز گُل‌کاران

0

گزاری مهر، گروه استان‌ها – سمیه ابوالحسنی: ی کردکلا که خاستگاه پرورش گل نرگس در شهرستان جویبار بوده، سال‌ها است که بهره برداران آن منتظر برطرف شدن مشکل بیمه، ایجاد صنایع تبدیلی و بازار فروش این محصول هستند اما شواهد حاکی است همچنان بعد از سال‌ها این مشکلات از سوی مدیران ذیربط مورد بررسی قرار نگرفته و در دستور نیست.

فصل زمستان در روستای کردکلا با آغاز برداشت گل نرگس همراه می‌شود و با آغاز فصل زمستان عطر گل نرگس در فضای روستا و شهرها می پیچد و تداعی هوای بهاری را در زمستان برای مردم این دیار به ارمغان می‌آورد.

از ۳۰ آذرماه ششمین جشنواره گل نرگس به مدت یک هفته در روستای کردکلا که بیش از ۴۰ هکتار از اراضی این روستا به کشت گل نرگس رفته است آغاز خواهد شد.

با شروع برداشت گل نرگس برخی از نرگس کاران منطقه، نبود خریدار و بازار و فروش در روزهای اوج برداشت گل را یکی از مشکلات مهم خود بیان و عنوان کردند این امر موجب شده تا این قشر زحمتکش دسترنج شأن را با کمترین به بازار عرضه کنند و در این شرایط حمایت بیشتری از سوی متولیان امر را می‌طلبد.

نرگس ها پرپر می شود/ صنایع تبدیلی نیاز گُل‌کاران

کردکلا خاستگاه گل نرگس است

دهیار روستای کردکلا به برگزاری این جشنواره از ۳۰ آذر به مدت یک هفته در روستای تاریخی کردکلا و خاستگاه گل نرگس شهرستان اشاره‌ای کرد و گفت: این جشنواره در زمین ورزشی روستا و در کنار نرگس زارها و آب بندان برگزار می‌شود و تمام تلاش ما بر این بوده که کم و کاستی‌های سال‌های گذشته را به حداقل برسانیم و فضایی مناسب در اختیار بازدید کنندگان قرار گیرد.

سلیمان عالی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه در سال گذشته از کل استان بازدید کنندگان در قالب تورهای ی و گردشگری به این جشنواره آمده بودند، افزود: اما این خواسته را از مسؤولان داریم برای برگزاری این جشنواره حمایت‌های لازم را داشته باشند و وعده‌های آنان در حد شعار نباشد.

وی جشنواره گل نرگس را همانند کشتی و ادوات برند شهرستان اعلام کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد از نقیصه‌های دوره قبلی جشنواره برطرف شده و امیدواریم مسئولین نیز به تعهدات خود عمل کنند.

یکی از بهره برداران گل نرگس یکی از مهمترین مشکلات تولید گل نرگس را بیمه نبودن این محصول عنوان و افزود: متأسفانه گل‌ها تحت حمایت پوشش حمایتی بیمه قرار نمی‌گیرند و تمام بهره برداران نسبت به خسارت‌های احتمالی دغدغه دارند.

متأسفانه گل‌ها تحت حمایت پوشش حمایتی بیمه قرار نمی‌گیرند و تمام بهره برداران نسبت به خسارت‌های احتمالی دغدغه دارند

مرتضی نظری در گفت وگو با خبرنگار مهر به بازدهی کم گل نرگس در سال جاری اشاره و از بیمه نبودن اراضی ابراز گلایه کرد و افزود: زمان گل دهی شاهد حضور پررنگ مسؤولان هستیم اما همین افراد در طول سال پیگیر مشکلات بنده که بارها اعلام کر، نیستند.

وی ادامه داد: انتظار داریم کارشناسان جهاد کشاورزی خاک نرگس زارها را بررسی کنند و اینکه چه دلایلی موجب کاهش گلدهی نرگس زارها شده است.

این بهره بردار نبود بیمه محصولات، نبود بازار فروش، عدم حمایت از کشاورزان و عدم تخصیص تسهیلات را از مهمترین مشکلات پیش روی نرگس کاران منطقه عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: بارها جهاد کشاورزی از افزایش کشت گل نرگس در زمین‌های ساحلی شهرستان خبر می‌دهد، اما تاکنون هیچ فکری برای بازار فروش این محصول نکرده است، باید بگوییم ارگان‌ها و مسئولین حرف‌هایشان در حد شعار باقی مانده‌است.

وی تصریح کرد: ما نیازی به ایده و فکر جدید نداریم بلکه می‌خواهیم حمایت‌های لازم از کشاورز صورت بگیرد تا با دلگرمی و انگیزه بیشتر به حرفه خود ادامه دهد.

نبود صنایع تبدیلی و بازار فروش

عیسی نظری دیگر بهره گل نرگس منطقه که زمین زراعی وی در سال‌جاری هیچ گلدهی نداشته است، گفت: نبود بازار فروش و صنایع تبدیلی به یک معضل تبدیل شده است و چند سالی است با هزینه‌های فراوان محصول خود را به بار می‌نشانیم و بعد با کمترین قیمت در بازار عرضه می‌شود و سود فروش آن به جیب دلالان و دستفروشان می‌رود.

نرگس ها پرپر می شود/ صنایع تبدیلی نیاز گُل‌کاران

وی یکی دیگر از مشکلات کشاورزان روستای کردکلا را وجود دو مدعی منابع طبیعی و اوقاف بر زمین‌های کشاورزی منطقه خود اعلام و افزود: طبق گفته اوقاف سه دانگ زمین‌های کردکلا وقفی بوده و همین مسئله مشکلات زیادی برای مردم این روستا ایجاد کرده است.

نظری با اشاره به اینکه ما مخالف وقف نیستیم بلکه باید حدود و تعریف آن مشخص باشد، افزود: همین مشکلات موجب شده نرگس زارها در دریافت تسهیلات بانکی و گسترش کار خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

این بهره بردار روستای کردکلا را بزرگترین و قدیمی ترین روستای بخش گیلخواران عنوان و در ادامه به اماکن تاریخی و گردشگری بی شمار این روستا اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۱۳۸۶ از سوی دولت این روستا به همراه ۱۷ روستای دیگر کشور به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار نیز با اعلام اینکه روستای کردکلا به عنوان یک روستای پایلوت و هدف گردشگری معرفی شده است، گفت: برگزاری این جشنواره در روز شمار جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

عبدالله رحیمی افزود: در این جشنواره صنایع وابسته به گل نرگس، صنایع دستی و همچنین اماکن تاریخی و دیدنی شهرستان معرفی خواهد شد.

وی سطح زیر کشت گل نرگس شهرستان را بیش از ۶۶ هکتار بیان کرد و گفت: میانگین تولید در هر متر مربع ۲۵ شاخه گل نرگس است.

کردکلا بزرگترین روستای بخش گیلخواران شهرستان جویبار که دارای ۶۱۱ خانوار و ۲۱۰۵ نفر جمعیت است، نزدیکترین روستا به مرکز بخش است و در مسیر جاده توریستی بابلسر-ساری قرا ر گرفته است.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.