پیش‌بینی برداشت ۲۵ هزار تن بادام از باغات چهارمحال و بختیاری

0

به گزارش نگار مهر، حسین برزگر ظهر یکشنبه در حاشیه برداشت محصول از بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری، با اشاره به توسعه باغات بادام در سال‌های گذشته در استان، اظهار کرد: بیش از ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات بادام در این استان است.

وی افزود: به واسطه بارندگی خوب در زمستان و عدم سرمازدگی، بیش از ۱۷ هزار هکتار از باغات بادام در چهارمحال و بختیاری بارور است.

رئیس سازمان جهاد چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۵ هزار تن بادام از باغات این استان برداشت شود و امید است رتبه اول تولید بادام آبی همچنان از آن این استان باشد اما استمرار این مهم منوط به این است که بتوانیم باغات قدیمی را نیز اصلاح کنیم.

برزگر عنوان کرد: درصدد آن هستیم تا ارزش افزوده محصول باغات چهارمحال و بختیاری را با احداث شهرک تخصصی بادام ارتقا داده و با فرآوری این محصول بهره‌وری را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در ۷۰ درصد باغات چهارمحال و بختیاری سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده و ضروری است در مابقی باغات بادام استان نیز این سامانه‌ها ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: زیرساخت‌های شهرک تخصصی بادام با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حال انجام است و بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برزگر بیان کرد: فراخوان اهلیت‌سنجی متقاضیانی که می‌خواهند در این شهرک مشغول به کار شوند یا سرمایه‌گذاری کنند انجام شده است و به زودی صدور پروانه جهت تحویل اراضی به متقاضیان برای راه‌اندازی واحد تولیدی آنان ظرف یک ماه آینده انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در شهرک تخصصی بادام دو رویکرد اصلی داریم، ابتدا بادام و درجه‌بندی خوب آن و در مرحله دوم فرآوری این محصول است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بخش زیادی از باغات بادام، ارقام تجاری هستند که امکان صادرات آن به صورت مغز خام وجود ندارد و باید با فرآوری آن‌ها ارزش افزوده ایجاد شود.

برزگر تصریح کرد: از هر سرمایه‌گذاری که در مقیاس ملی و بین‌المللی در خصوص واحدهای فرآوری و بسته‌بندی درخواست سرمایه‌گذاری در شهرک تخصصی بادام را دارد، دعوت می‌کنیم تا در زمینه محصولی که ارزش ی آب مورد نیاز آن به ازای هر مترمکعب محصول تولیدی یک دلار است، سرمایه‌گذاری کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.