چه خاکی مناسب ساخت ماگ سرامیکی است؟

0

علاقه‌ی چندین سال ما به ظروف سرامیکی و تاریخچه ظروف سرامیکی نشان دهنده‌ی مهارت شدید ما ایرانی ها به این ظروف است. این سوال برای شما پیش آمده که ماگ های سرامیکی از چه خاکی ساخته شده اند؟ مراحل ساخت آنها چگونه است؟

تنوع و طراحی های بسیار زیاد ماگ سرامیکی یکی از علت های طرفداران زیاد هم برای خرید ماگ سرامیکی و هم برای ساخت ماگ سرامیکی شده است. ماگ به دلیل مقاوم در برابر حرارت و حس خوب و تازگی برای نوشیدنی ها مورد پسند همه هنر دوستان است.

انواع خاک مناسب برای ساخت ماگ سرامیکی؟

خاک رس به عنوان ترکیب اصلی و رایج ترین نوع خاک مناسب برای ظروف سرامیکی است. اما اگر بخواهیم جزئی تر و دقیق تر بپردازیم ظروف سرامیکی از ترکیب خاک رس و مواد تشکیل دهنده کوارتز، کوارتزیت، سیلیس، کالوئن، فلدسپات و اکسید روی و….. ساخته شده اند. تفاوت ظروف سرامیکی و ظروف سفالی در نوع خاک و پخت ظرف و لعابی است که روی همه ظروف سرامیکی با طرح و نقش های متفاوت مشاهده میکنیم.

سرامیکی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سرامیک را همه میشناسیم و همیشه در کل زندگی با آن سروکار داشته ایم. سرامیک به عنوان یک ماده جامد و غیر آلی و از دسته‌ی مواد غیر فلزی، که عایق در برابر رسانای الکتریکی، مقاوت در برابر گرما و در بعضی موارد شعله مستقیم، مقاوم در برابر پوسیدگی و دارای لعاب براق و از همه مهمتر با سختی بالا اما شکننده میباشد.

بهترین خاک برای ساخت ماگ سرامیکی

بهترین نوع خاک برای ساخت لیوان های سرامیکی خاک استون ور که میتوان آنرا تا دمای ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد پخت کرد. این خاک بسیار با دوام با تراکم بالا و بدون خلل میباشد. کاربرد اصلی این خاک ساخت ماگ سرامیکی و ظروف سرامیکی که برای عذاها و مایعات گرم است استفاده میشود.

تفاوت این خاک با خاک چینی دمای پخت است. اگر دمارا تا بازه ۱۲۵۰-۱۴۵۰ درجه سانتی گراد بالا ببریم میتوانیم به ویژگی شفاف و ظریف که همان ظروف پرسلان یا چینی هستند برسیم. هرچند در این مقاله ما به صورت کلی توضیح داده ایم اما در عمل ریزه کاری و ترفند و نکات بسیاری را باید در شرایط و شناخت خاک مناسب در کنار هنرمند استادکار آموزش ببینیم.

خاک رس چیست؟

آخرین محصول تجزیه سنگ های موجود در طبیعت همان خاک رس است. اگر بر اثر زمان کوه ها و سنگ ها بر اثر عوامل طبیعی ساییده شوند و به ذرات ریز تجزیه شوند و بعد از حمل در دلتا ها و مناطق گسترده رسوب کنند ماده حاصل از این فرایند همان خاک رس است. اگر میخواهید اطلاعات دقیق تری داشته باشید به خاک رس چیست مراجعه کنید.

نتیجه گیری

اگر در یک خط و به صورت کلی بخواهیم بیان کنیم بهترین خاک ومناسب ترین و رایج ترین گل و خاک برای ماگ سرامیکی، خاک استون ور با بازه دمایی ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ د رجه سانتی گراد است. که بسیار لعاب پذیر و نقش گیرنده خوبی است. ممکن است استاد کاران این نوع خاک را بنا به تجربه خود با مواد دیگری ترکیب و دستکاری کنند اما اساس اصلی اینگونه است که در این مقاله بیان کردیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.