کشاورزان با فراهم سازی بستری مناسب در مصرف بهینه آب گام بردارند

0

به گزارش گزاری مهر، صفدر نیازی شهرکی به مناسبت ۲۲ مارس (روز جهانی آب) در پیامی نوشت: با توجه به این که ایران در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک واقع شده، لذا مهمترین عامل و از طرفی تنگنا برای توسعه ، ماده حیاتی آب است؛ بنابراین اتخاذ سیاست‌های بهینه کردن مصرف آب، ضمن کاهش میزان بهره‌برداری از منابع آبی باعث افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی می‌شود.

وی افزود: محدودیت منابع آب تجدید شونده در سطح کشور و نیازهای روزافزون برای مصرف آب در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها، را در برنامه هفتم توسعه اجتماعی، فرهنگی، ی کشور مکلف ساخته تا بهره‌وری آب کشاورزی را افزایش دهد، موضوع مهمی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره فرموده‌اند.

نیازی شهرکی اضافه کرد: با توجه به این ضرورت، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های تولید کننده و خدمات فنی و مهندسی داخل کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان و با نگاهی به سند دانش‌بنیان امنیت غذایی کشور همواره ضمن اجرای فناوری‌های نوین برای بالا بردن میزان بهره‌وری آب و حفظ منابع پایه آب و خاک، درصدد است تا زیرساخت مناسبی برای محصولات کشاورزی در راستای دستیابی به امنیت غذایی کشور را فراهم کند.

وی افزود: اجرای طرح‌های مهمی مثل توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، هوشمندسازی آبیاری، اجرای طرح‌های شبکه‌ه‌ای آبیاری و زهکشی، انتقال آب با لوله، تجهیز و نوسازی اراضی و احیای قنوات از جمله پروژه‌هایی است که معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در جهت مصرف بهینه آب در دست اقدام دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: تجارب و شواهد جهانی نشان می‌دهد که دولت به تنهایی نمی‌تواند پرچم‌دار مدیریت این مایه حیات باشد و تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای یافتن راه حل و راهکار مناسب برای مدیریت بهینه سیستم‌های آبیاری، جملگی نشان دهنده این است که مدیریت بهینه سیستم‌ها و روش‌های آبیاری، تنها در گرو اتخاذ رویه‌ای کثرت‌گرا و مشارکتی خواهد بود.
لذا با توجه به نقش بی‌بدیل آب با کیفیت در افزایش تولید محصولات کشاورزی و با عنایت به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان «جهش تولید و مشارکت مردم» توسط مقام معظم رهبری، ضرورت مشارکت نهادهای غیردولتی، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران در راستای مصرف بهینه آب غیرقابل انکار است.

وی افزود: همچنین در حوزه ملی، همکاری با ذی‌نفعان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و در بخش فرامرزی تعامل با کشورهای دوست و همسایه در راستای انتقال تجربیات و اطلاعات در حوزه آب و آبیاری موجبات دسترسی به منابع آب و استفاده بهینه از آن را فراهم می‌سازد.

نیازی شهرکی ضمن گرامیداشت روز جهانی آب و شعار روز جهانی آب ۲۰۲۴ که «آب برای صلح» است، افزود: این یادآوری ضروری است که روز جهانی آب برای آن است که همه احساس کنیم آب مسأله‌ای فرامرزی و جهانی است است و همه انسان‌ها در کره زمین در قبال آن مسوولیم.
بنابراین از بهره‌برداران عزیز و متخصصان کشاورزی در بخش دولتی و خصوصی درخواست می‌شود با فراهم آوردن بستری مناسب برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، همراه با خدمتگزاران صدیق ایران اسلامی گام‌های بلندی را در عرصه عمران، توسعه و آبادانی کشور عزیزمان برداریم.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.