کشت گل آفتابگردان در ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان کوهرنگ

0

به گزارش نگار مهر، حسین برزگر صبح سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مزارع گل در شهرستان بروجن، اظهار کرد: در راستای بهینه‌سازی الگوی کشت محصولات زراعی، ابلاغی سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ هیأت دولت و برنامه ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در شهرستان کوهرنگ به واسطه کوتاه بودن فصل رشد، مقرر شد محصولات جدیدی کاشته شود.

وی افزود: کشت محصولات ی مثل آفتابگردان در مساحت ۴۰۰ هکتار با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و اهالی ی فانی‌آباد، ه و میان‌رودان شهرستان کوهرنگ و حجم سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریال اجرا شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اهمیت این قبیل کشت‌ها از این حیث مهم است که میزان مصرف آب بخش کشاورزی در محصولات زراعی به طور متوسط ۷ تا ۸ هزار مترمکعب در هکتار است و محصولی چون آفتابگردان کمتر از ۳ هزار مترمکعب در هکتار آب مصرف می‌کند و بهره‌وری فیزیکی آن پایین‌تر است.

برزگر عنوان کرد: به طور معمول برداشت تخمه آفتابگردان آجیلی در هر هکتار ۲ تا ۳ تن است اما با کشت ارقام اصلاح شده در شهرستان کوهرنگ به عملکرد بیش از ۴ تن در هکتار دست پیدا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: کشت یکجا زراعی و الگوی مناسب کشت باعث شده است تا بهره‌وری ی به ازای هر یک مترمکعب بیش از ۲ دلار و بیش از چهار برابر متوسط محصولات زراعی کشور بهره‌وری اقتصادی آب باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اشتغال طرح کشت گل آفتابگردان بیش از ۹۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم بوده است.

برزگر بیان کرد: در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۳۰ طرح نیمه‌تمام تأمین و انتقال آب در اراضی شیبدار وجود دارد که نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است که عمدتاً محصولات زراعی را شامل می‌شوند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.