۳۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعالیت دارند

0

به گزارش نگار مهر، کاظم خاوازی شامگاه سه شنبه در جریان افتتاح شانزدهمین تخصصی نهاده‌ها، ماشین آلات، ادوات و تجهیزات آبیاری در استان مرکزی اظهار کرد: سیاست وزارت کشاورزی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری است که گره گشای مشکلات کنونی حوزه کشاورزی هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۳۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی، تاکید کرد: عیب کلی فعالیت شرکت‌ها این است که فعالیت آنها متناسب با مشکلات حوزه آب، خاک و تغییر اقلیم نیست و عمده آنها در بخش صنعت غذا فعال هستند که خود این حوزه‌ها دارای واحدهای گسترده‌ای هستند.

معاون برنامه‌ریزی و ی جهاد کشاورزی گفت: رویکرد دولت افزایش سطح درآمد و معیشت بهره برداران باشد و زمینه را برای جذب آخرین تکنولوژی‌های دنیا در حوزه کشاورزی فراهم کند.

خاوازی افزود: بخش کشاورزی به عنوان موتور محرکه کشور دارای ظرفیت‌های چشمگیری است اما در شرایط فعلی با چالش‌های بسیاری مواجه است که می‌طلبد تمهیدات ویژه ای در این راستا اندیشیده شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی افزود: تغییر کاربری اراضی یکی از این چالش‌های پنهان است اما متأسفانه قابل درک نیست، این در حالی است که به طور متوسط در طول سال ۱۰ هزار هکتار تغییر کاربری اراضی انجام می‌شود که به عنوان آفت احساس نمی‌شود.

خاوازی رفتار نامطلوب با طبیعت را یکی دیگر از چالش‌های پیش رو بخش کشاورزی دانست و گفت: بدهی ۱۴۰ میلیارد مترمکعبی آب به طبیعت داریم که این مسئله سبب چالش در حوزه آب شده است.

وی تغییر در تاریخ کشت و کاهش در بخش کشاورزی که امروز به کمتر از ۴ درصد رسیده را از دیگر چالش‌های پیش رو بخش کشاورزی عنوان کرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر راهکار اصلی برای رفع چالش‌ها در بخش کشاورزی افزایش ارتقا و بهره وری است.

خاوازی بیان کرد: رویکرد دولت باید افزایش سطح درآمد و معیشت بهره برداران باشد و زمینه را برای جذب آخرین تکنولوژی‌های دنیا در حوزه کشاورزی فراهم کند.

وی ادامه داد: امید می‌رود در آینده نه چندان دور حداقل ۲۰ درصد کار نمایشگاه‌ها در حوزه نرم افزار باشد و آن زمان است که می‌توانیم شاهد رویدادهای مثبتی در بخش کشاورزی باشیم.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.