۸۰۰ ژنوتیپ انار در ایران شناسایی شده  است

0

به گزارش نگار مهر، زهرا جلیلی مقدم شامگاه چهارشنبه در جشنواره انارستان ایران در مسجد جامع ساوه گفت: انار یکی از ‌های بهشتی است و بارها در قرآن آمده است و همچنین در طب سنتی و ایرانی دارای خواص بسیار زیادی است.

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد تصریح کرد: بخش کشاورزی به سه گروه غذایی، دارویی و غذا دارو تقسیم می‌شوند و انار از محصولاتی است که در ردیف محصولات غذا داروست این میوه بهشتی هم به عنوان غذا و هم دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جلیلی مقدم گفت: بیش از ۲ هزار مقاله در خواص آنتی اکسیدانی بودن انار وجود دارد و این میوه بهشتی که محصول شاخص ساوه به شمار می‌رود در درمان بسیاری از بیماری‌ها بویژه سرطان نقش مؤثری داشته است.

وی افزود: ایران سومین تولیدکننده انار در جهان و پس از کشورهای هند با حدود سه میلیون تن تولید و چین با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رتبه‌های بالاتری در میزان تولید نسبت به ایران دارند، اما سرانه تولید در ایران با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، بیش از سایر کشورهاست و از این حیث رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است
مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری ادامه داد: انار به جز استان همدان در تمامی استان‌ها کشت می‌شود اما ساوه بزرگترین شهرستان انار خیز کشور است و هیچ شهرستانی این حجم از انار را ندارد.

جلیلی مقدم با بیان اینکه غنی‌ترین منابع ذخایر ژنتیکی انار دنیا در ایران وجود دارد، گفت: بیش از ۸۰۰ ژنوتیپ انار در ایران شناسایی شده و در حال حاضر نزدیک به ۱۰ رقم تجاری این محصول در کشور ثبت شده است.

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای خروج کشاورزی از شیوه سنتی به کشاورزی نوین اصلاح و انجام عملیات به باغی در ۲۵ هزار هکتار از باغات انار کشور جزو برنامه‌های هدفگذاری شده در طول پنج سال است.

جلیلی مقدم افزود: قریب به هشت هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات کشور نیز در برنامه حذف باغات قی و جایگزینی با ارقام تجاری و سازگار با منطقه هستند تا بهبود ان و باغات و نیز تولید محصول کیفی با ارقام تجاری رقم بخورد.

وی با اشاره به نقش زنان در تولیدات کشاورزی گفت: نقش زنان در مدیریت کشاورزی و تولید انواع محصولات و فرآوری آن موفقیت آمیز بوده است و بانوان شهرستان ساوه در برداشت، فرآوری و بسته بندی این محصول تأثیر گذار و نقش آفرینی کردند.

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.